Uczniowi ze spektrum autyzmu /autyzm,zespól Aspergera/ należy zapewnić:
- stałość i przewidywalność
- wprowadź plan dnia /plan aktywności - jeśli dziecko tego potrzebuje - tj.co robimy w ciągu dnia
- zaplanuj swoją pracę, zapoznaj ucznia z konkretnym planem, aby mógł wiedzieć i oswoić się z tym, co go czeka; unikaj niespodzianek, nagłych zmian, zamieszania, np. nigdy nie doprowadzaj do takiej sytuacji, że nagle zdecydowałaś/- eś, iż zabierasz klasę poza teren szkoły. To wyjście musi być zaplanowane dzień wcześniej, aby uczeń z autyzmem mógł się oswoić z tym, że dzisiejsza lekcja przyrody będzie wyglądać nieco inaczej niż zwykle. Jeżeli nie jesteś w stanie zaplanować takiego wyjścia wcześniej, to przynajmniej tuż przed wyjściem ze szkoły wyjaśnij uczniowi, gdzie się wybieracie, dlaczego i co będzie się dziać w trakcie tego spaceru.To szalenie ważne, ponieważ dziecko ze spektrum autyzmu nie lubi i nie toleruje zmian, źle się czuje w nowych warunkach.
- pomoc w orientacji w przestrzeni szkolnej: np.: oznaczenia pomieszczeń w sposób zrozumiały dla ucznia, sporządzenie planu szkoły,
- uprzedź dziecko o zmianach np. o zastępstwie, skróceniu lekcji, czy wizytacji,
- określ czas trwania aktywności np. poprzez określenie ilości zadań, czy poprzez sygnał dźwiękowy,
- przygotuj dodatkowe zadania lub inne zajęcie w sytuacji, gdy autystyczny uczeń skończy pracę wcześniej niż jego koledzy z klasy;
- komfort sensoryczny
- zapewnij mu odpowiednie miejsce w klasie (np. z daleka od okna, tak by jak najłatwiej było mu skupić uwagę na nauczycielu),
- usuwaj lub ograniczaj z otoczenia elementy rozpraszające uwagę: hałas na korytarzu, szmer w klasie, włączony komputer, lampy jarzeniówki, kolorową, fruwającą dekorację, drażniące zapachy. Uczeń dotknięty autyzmem powinien pracować w pomieszczeniu, w którym jest jak najmniej bodźców zmysłowych.
- wizualny kanał przekazu informacji
- plany w postaci wizualnej zrozumiałej dla danego dziecka (pokazane poprzez np.: konkretne przedmioty oznaczające dane aktywności, poprzez zdjęcia, obrazki, piktogramy lub etykiety z napisami),
- przygotowywanie zdjęć, diagramów, wykresów, tabel, doświadczeń, które by jak najpełniej ilustrowały i porządkowały informacje zawarte w tekście podręcznikowym,
- wspieranie poleceń ustnych przedstawieniem ich w sposób wizualny/wzrokowy, zależnie od poziomu rozumienia ucznia np. poprzez zapisanie polecenia na kartce, pokazanie piktogramu, czy zdjęcia;
- kontrolowany sposób mówienia
- zwróć uwagę, czy polecenie kierowane do całej klasy zostało odebrane przez ucznia z autyzmem i jeśli to potrzebne skierowanie go również indywidualnie do niego,
- przekazuj najistotniejsze informacje – „nie zalewaj potokiem słów”,
- rób przerwy między zdaniami, tak by dziecko miało czas na przetworzenie informacji; po zadaniu pytania, polecenia danie czasu dziecku na zareagowanie,
- zwracaj się do niego prostym językiem (Aspergeryjski); jeśli chcesz użyć przenośni, metafory, przysłowia czy zwrotu typu: „zamurowało go ze strachu”, „pęknie mi chyba głowa od tego hałasu” czy „chyba odpadną mi uszy od tego mrozu”, to dokładnie objaśnij, o co chodzi. Dla takich dzieci zdarzenia, sytuacje czy sformułowania brzmiące fantastycznie, nierealnie są czymś zupełnie nieodgadnionym, nie do zrozumienia. Są realistami, liczy się dla nich „tu i teraz”, liczą się fakty.
- formułowanie poleceń wprost (unikanie pytania dziecko o zgodę, gdy tak naprawdę musi wykonać zadanie, czy polecenie),
- zadawanie pytań „zamkniętych” i z podanymi możliwościami do wyboru np.: zamiast: „Co chcesz teraz robić?” to: „Chcesz teraz czytać, czy pisać?”,
- uważanie na głośność mówienia, zwłaszcza przy dzieciach z nadwrażliwością słuchową;
- wspieranie w samodzielnej pracy
- przedstaw zadania w sposób jak najbardziej jasny dla dziecka, podziel go na mniejsze etapy,
- czasem zmniejsz trudność zadania lub skróć zadanie
- można również przedstawić dziecku lub zrobić razem z nim plan wykonania zadania,
- jasno określić, kiedy jest koniec zadania;
- wzmacnianie motywacji w procesie uczenia się i poczucia własnej wartości:
- wykorzystuj zainteresowania dziecka i ulubione formy pracy w uczeniu go nowych umiejętności (np.: fascynacji układem słonecznym do uczenia pojęć „mniejszy”- „większy”),
- opracowanie systemu nagród zwłaszcza przy zadaniach trudniejszych lub mało interesujących dla dziecka; oceny nie zawsze są motywujące dla dziecka z autyzmem,
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko miałoby poczcie sukcesu,
- wykorzystanie specjalnych umiejętności dziecka i zainteresowań do podniesienia jego statusu w klasie,
- pozwolenie uczniowi na stosowanie własnych metod do rozwiązywania zadań (poproszenie go o ich pokazanie lub wytłumaczenie);
- przy każdej sposobności i okazji wzmacniaj u niego pozytywne myślenie o sobie, podnosi jego samoocenę, ponieważ często może wpadać z jednego stanu emocjonalnego w drugi, być bardziej labilne emocjonalnie, mieć skłonności depresyjne. Podchodź do niego po prostu po ludzku mając świadomość, że ma trudności praktycznie w każdej sferze.
- wspieranie ucznia w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami – uczeń z autyzmem może mieć duże trudności z rozpoczęciem rozmowy, z zawiązaniem przyjaźni,warto wesprzeć go w działaniach, jeśli wyraża chęć uczestniczenia w życiu klasy. Być może ważne będzie „poinstruowanie” pozostałych uczniów, jak mogą reagować na różne zachowania swojego autystycznego kolegi.
Istotna jest współpraca z rodzicami dziecka. Dobra
wymiana informacji pomiędzy rodzicem i nauczycielem jest ważnym
elementem w procesie terapii
i edukacji dziecka z autyzmem.
i edukacji dziecka z autyzmem.
źródło: Fundacja Synapsis, autyzm w szkole
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz