Terapia behawioralna inaczej Stosowana
Analiza Zachowania
jest uznawana za jedną z najbardziej skutecznych
metod pracy
z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju, w tym dziecka
z autyzmem.
„ABA” (Applied
Behavioral Analysist) oznacza Stosowaną Analizę Zachowania.
ABA jest
zestawem praw, które stanowią podstawę
dla wielu procedur behawioralnych. Stosowana analiza zachowania
jest oparta na teorii uczenia się i teorii dotyczącej zachowania.
dla wielu procedur behawioralnych. Stosowana analiza zachowania
jest oparta na teorii uczenia się i teorii dotyczącej zachowania.
Stosowana
analiza zachowania wykorzystuje prawa uczenia się w procesie terapii
w
celu rozwoju zachowań pożądanych. Wykorzystuje także prawa
rządzące zachowaniem w celu redukcji zachowań niepożądanych,
które mogą być szkodliwe dla dziecka,
rządzące zachowaniem w celu redukcji zachowań niepożądanych,
które mogą być szkodliwe dla dziecka,
i które nie sprzyjają procesom uczenia się
(nabywania nowych umiejętności poznawczych i społecznych).
Gdy dziecko przejawia lęk,wydaje się nam,że to minie z wiekiem.
Lecz kiedy lęk jest intensywny i przeszkadza nam w codziennym życiu,
bardzo ważne jest, by uzyskać pomoc.
Czym jest terapia poznawczo-behawioralna?
Terapia poznawczo-behawioralna bazuje na założeniu,
że to,co myślimy i jak działamy ma wpływ na to,jak się czujemy.
Niechciany gość w mojej głowie
Dla dzieci z zaburzeniami lękowymi proces terapii zaczyna się
od pomocy zarówno dzieciom jak i rodzicom.
Cele terapii
Podstawowym celem terapeutycznym jest kształtowanie u dziecka
jak
największej ilości zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego
niezależność
i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w
środowisku.
Również zmniejszenie zachowań zakłócających proces nauki
oraz
utrzymanie efektów w terapii w czasie.
/oprac. B. Ignaczewska/
Dla kogo?
Psychoterapia poznawczo-behawioralna skierowana jest
dla osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju - autyzmem i Zespołem Aspergera.
Terapia indywidualna obejmuje również następujące problemy:
Dla kogo?
Psychoterapia poznawczo-behawioralna skierowana jest
dla osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju - autyzmem i Zespołem Aspergera.
Terapia indywidualna obejmuje również następujące problemy:
- zaburzenia lękowe (np. napady paniki, fobie)
- zaburzenia obsesyjno-kompulsywne
- trudności w radzeniu sobie z emocjami
- trening zastępowania agresji, wybuchy złości
- trudności w sytuacjach społecznych
- zaburzenia nastroju (np. depresja, obniżony nastrój)
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz