piątek, 2 lutego 2018

Plany aktywności.

Cel wprowadzenia planu:
 
Plan może wesprzeć Twojego ucznia w różnych obszarach.
  • Jeżeli Twój uczeń ma problem z orientacją, jakie ma zajęcia danego dnia i gdzie będą się one odbywać…
  • Jeśli Twój uczeń niepokoi się, gdy nie wie kiedy będzie mieć przerwę…
  •  Jeśli Twój uczeń ma tendencje do tworzenia własnych schematów i problem z przechodzeniem z jednych zajęć na kolejne…
  • Jeśli Twojego ucznia niepokoi, że nie wie co będzie się z nim działo…
  • Jeśli Twój uczeń ma trudności z rozumieniem pojęć związanych z czasem: później/teraz/wcześniej, najpierw/potem itp.Jeśli Twój uczeń ma trudności z czekaniem na coś co lubi robić…
  • Jeśli Twój uczeń lubi wiedzieć, co po czym nastąpi i ile zajęć pozostało do wyjścia ze szkoły…
  • Jeśli Twój uczeń ma problem ze zrozumieniem kierowanych do niego poleceń…
…może skorzystać z wprowadzenia planu dnia.

Jeśli pracujesz w przedszkolu terapeutycznym lub szkole specjalnej
 i cała Twoja klasa wymaga wprowadzenia planu, mimo wszystko staraj się
 myśleć o każdym dziecku indywidualnie. Każdy z uczniów może wymagać planu
z innego powodu, może mieć też inne kompetencje. Zaleca się więc, 
by zaczynać od indywidualnych planów dnia, dla każdego dziecka.
Jeśli pracujesz w przedszkolu lub szkole integracyjnej
 i tylko niektórzy uczniowie mają plany, by szczególnie ich nie wyróżnić,
możesz dodatkowo układać wspólny plan dla całej grupy, 
który będzie wisiał na głównej tablicy.
Wiele dzieci, nie tylko tych z autyzmem korzysta 
z procederu układania planu. Jest to okazja, by zaznaczyć zmiany, by uczniowie mogli
 dopytać o ważne dla nich rzeczy, poćwiczyć mówienie o tym co będzie, co było,
a co jest teraz, zapowiedzieć gości, a więc poćwiczyć
wiele ważnych kompetencji komunikacyjnych. 

Plany aktywności to zestaw zdjęć lub słów będących dla dziecka wskazówką
do wykonania sekwencji czynności. Kiedy dzieciom z autyzmem uda się
opanować umiejętności posługiwania się planem, mogą w większym stopniu
o sobie decydować oraz dążyć do określonych celów w domu, w szkole
i w czasie wolnym – układając puzzle, wchodząc w interakcje z kolegami z klasy
 i przygotowując posiłki przy minimalnej pomocy dorosłych. 
Dzięki technice, jaką są plany aktywności, dzieci nabywają wiele 
bardzo potrzebnych umiejętności, takich jak zabawa, 
inicjowanie interakcji z dorosłymi i dziećmi, współdziałanie z rówieśnikami, 
czy dokonywanie wyborów. Uczą się samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, m.in. mycia rąk, ubierania się, spożywania posiłków
oraz odrabiania prac domowych. Następnie opanowują planowanie
kolejności realizowania poszczególnych aktywności
 i same układają swoje dzienne plany. Plany aktywności są modyfikowane
w miarę postępów czynionych przez dzieci. Początkowo są bardzo szczegółowe
i prezentowane w formie zdjęć,
 z czasem przypominają postać listy i coraz ogólniejszych zapisów.
 Technika ta w znaczący sposób może poprawić jakość życia 
osób z autyzmem i ich rodzin.


 źródło:tutaj
źródło: tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz