Cel wprowadzenia planu:
Plan może wesprzeć Twojego ucznia w różnych obszarach.
- Jeżeli Twój uczeń ma problem z orientacją, jakie ma zajęcia danego dnia i gdzie będą się one odbywać…
- Jeśli Twój uczeń niepokoi się, gdy nie wie kiedy będzie mieć przerwę…
- Jeśli Twój uczeń ma tendencje do tworzenia własnych schematów i problem z przechodzeniem z jednych zajęć na kolejne…
- Jeśli Twojego ucznia niepokoi, że nie wie co będzie się z nim działo…
- Jeśli Twój uczeń ma trudności z rozumieniem pojęć związanych z czasem: później/teraz/wcześniej, najpierw/potem itp.Jeśli Twój uczeń ma trudności z czekaniem na coś co lubi robić…
- Jeśli Twój uczeń lubi wiedzieć, co po czym nastąpi i ile zajęć pozostało do wyjścia ze szkoły…
- Jeśli Twój uczeń ma problem ze zrozumieniem kierowanych do niego poleceń…
…może skorzystać z wprowadzenia planu dnia.
Jeśli pracujesz w przedszkolu terapeutycznym lub szkole specjalnej
i
cała Twoja klasa wymaga wprowadzenia planu, mimo wszystko staraj się
myśleć o każdym dziecku indywidualnie. Każdy z uczniów może wymagać planu
z innego powodu, może mieć też inne kompetencje. Zaleca się więc,
myśleć o każdym dziecku indywidualnie. Każdy z uczniów może wymagać planu
z innego powodu, może mieć też inne kompetencje. Zaleca się więc,
by zaczynać od indywidualnych planów dnia, dla każdego dziecka.
Jeśli pracujesz w przedszkolu lub szkole integracyjnej
i tylko niektórzy uczniowie mają plany, by szczególnie ich nie wyróżnić,
możesz dodatkowo układać wspólny plan dla całej grupy,
i tylko niektórzy uczniowie mają plany, by szczególnie ich nie wyróżnić,
możesz dodatkowo układać wspólny plan dla całej grupy,
który będzie wisiał na
głównej tablicy.
Wiele dzieci, nie tylko tych z autyzmem korzysta
Wiele dzieci, nie tylko tych z autyzmem korzysta
z
procederu układania planu. Jest to okazja, by zaznaczyć zmiany, by
uczniowie mogli
dopytać o ważne dla nich rzeczy, poćwiczyć mówienie o
tym co będzie, co było,
a co jest teraz, zapowiedzieć gości, a więc poćwiczyć
wiele ważnych kompetencji komunikacyjnych.
a co jest teraz, zapowiedzieć gości, a więc poćwiczyć
wiele ważnych kompetencji komunikacyjnych.
Plany aktywności to zestaw zdjęć lub słów będących dla dziecka
wskazówką
do wykonania sekwencji czynności. Kiedy dzieciom z autyzmem uda się
opanować umiejętności posługiwania się planem, mogą w większym stopniu
o sobie decydować oraz dążyć do określonych celów w domu, w szkole
i w czasie wolnym – układając puzzle, wchodząc w interakcje z kolegami z klasy
do wykonania sekwencji czynności. Kiedy dzieciom z autyzmem uda się
opanować umiejętności posługiwania się planem, mogą w większym stopniu
o sobie decydować oraz dążyć do określonych celów w domu, w szkole
i w czasie wolnym – układając puzzle, wchodząc w interakcje z kolegami z klasy
i przygotowując posiłki przy minimalnej pomocy
dorosłych.
Dzięki technice, jaką są plany aktywności, dzieci
nabywają wiele
bardzo potrzebnych umiejętności, takich jak zabawa,
inicjowanie interakcji z dorosłymi i dziećmi, współdziałanie z
rówieśnikami,
czy dokonywanie wyborów. Uczą się samodzielnego
wykonywania czynności samoobsługowych, m.in. mycia rąk, ubierania się,
spożywania posiłków
oraz odrabiania prac domowych. Następnie opanowują planowanie
kolejności realizowania poszczególnych aktywności
i same układają swoje dzienne plany. Plany aktywności są modyfikowane
w miarę postępów czynionych przez dzieci. Początkowo są bardzo szczegółowe
i prezentowane w formie zdjęć,
oraz odrabiania prac domowych. Następnie opanowują planowanie
kolejności realizowania poszczególnych aktywności
i same układają swoje dzienne plany. Plany aktywności są modyfikowane
w miarę postępów czynionych przez dzieci. Początkowo są bardzo szczegółowe
i prezentowane w formie zdjęć,
z czasem przypominają postać listy i coraz
ogólniejszych zapisów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz