Może zdarzyć się,że zaniepokoi nas stan zdrowia lub rozwoju naszego dziecka.
W pierwszej kolejności należy wykluczyć problemy zdrowotne,
w drugiej zaś zaburzenia rozwojowe.
Na początek warto porozmawiać z lekarzem pediatrą,poinformować go o tym,
co nas niepokoi w zachowaniu czy stanie zdrowia dziecka.
To lekarz powinien skierować dziecko na badania specjalistyczne.
Dodatkowo można poprosić o opinię wychowawcy
/pedagoga szkolnego/psychologa szkolnego - o tym,jak
dziecko funkcjonuje w szkole /przerwy,lekcje/.
Aby skorzystać z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
nie potrzeba żadnego skierowania od lekarza, ponieważ są
częścią publicznego systemu oświaty.
Gdzie diagnozować zaburzenia rozwojowe?
Tak naprawdę to my jako rodzice jako pierwsi dostrzegamy
niepokojące objawy u naszego dziecka. Po zaobserwowaniu u dziecka
pierwszych niepokojących objawów (m.in. brak reakcji na imię,
trudności z
nawiązywaniem relacji, wolniejszy rozwój
lub utrata już nabytych
umiejętności) najczęściej zgłaszają
je lekarzowi pierwszego kontaktu,
aczkolwiek z uwagi na różnorodność przebiegu
oraz zróżnicowanie
poszczególnych systemów opieki medycznej w Polsce,
pacjenci trafiają do
lekarzy specjalistów różnych dziedzin.
Mogą oni przeprowadzić badania
przesiewowe w kierunku autyzmu
oraz/lub skierować dziecko do
specjalistycznej poradni.
Diagnozowanie zaburzeń spektrum autyzmu (ASD), może być trudne,
ponieważ
nie ma jednoznacznych medycznych testów, takich jak badanie krwi
czy
moczu, które pomogłyby zdiagnozować te zaburzenia. Aby postawić diagnozę
specjaliści obserwują zachowanie dziecka i jego rozwój.
ASD może czasem być wykryte w wieku 18 miesięcy lub nawet w młodszym.
Diagnozę wykonaną w wieku 2 lat przez doświadczonego specjalistę można
uznać
za bardzo wiarygodną. Jednak diagnoza wielu dzieci przeciąga się
i
otrzymują ją, gdy są znacznie starsze.
Lekarz
pierwszego kontaktu lub specjalista, do którego udajemy się,
podejrzewając spektrum autyzmu, może skierować dziecko
do Poradni dla
Osób z Autyzmem Dziecięcym.
W takiej Poradni prowadzone jest szczegółowe
badanie psychiatryczne dziecka.
W zależności od sytuacji (wiek dziecka,
sposób funkcjonowania itd.)
składa się ono z kilku elementów:
- wywiadu z rodzicami,
- wywiadu z dzieckiem oraz
- informacji uzyskanych z placówki do której uczęszcza dziecko.
Lekarz prowadzący diagnozę może skorzystać
także z danych uzyskanych
z wystandaryzowanych kwestionariuszy i
ustrukturyzowanych wywiadów diagnostycznych,
badania pediatrycznego oraz
neurologicznego dziecka,
a także (jeśli to konieczne) innych badań
dodatkowych.
Rozpoznanie ASD /spektrum zaburzeń autystycznych/ ma dwa etapy:
I etap - badanie rozwoju dziecka
Zwykle wykonuje się krótki test, by sprawdzić, czy dziecko opanowało
Zwykle wykonuje się krótki test, by sprawdzić, czy dziecko opanowało
podstawowe umiejętności kiedy powinno czy też ma w tym zakresie
opóźnienia.
Podczas tego badania lekarz może zadać rodzicom kilka pytań
podczas rozmowy
lub bawić się z dzieckiem podczas badania, aby
sprawdzić, jak się uczy,
mówi, zachowuje czy też porusza. Opóźnienie w
każdym z tych obszarów
może być oznaką występujących zaburzeń. Wszystkie
dzieci powinny być
badane pod kątem opóźnienia rozwoju i
niepełnosprawności
podczas regularnych wizyt u lekarza w wieku
odpowiednio:
- 9 miesięcy
- 18 miesięcy
- 24 lub 30 miesięcy.
Lekarz
pierwszego kontaktu lub specjalista, do którego udajemy się,
podejrzewając spektrum autyzmu, może skierować dziecko do Poradni dla
Osób z Autyzmem Dziecięcym. W takiej Poradni prowadzone jest szczegółowe
badanie psychiatryczne dziecka. W zależności od sytuacji (wiek dziecka,
sposób funkcjonowania etc.) składa się ono z kilku elementów: wywiadu z
rodzicami, wywiadu z dzieckiem oraz informacji uzyskanych z placówki do
której uczęszcza dziecko. Lekarz prowadzący diagnozę może skorzystać
także z danych uzyskanych z wystandaryzowanych kwestionariuszy i
ustrukturyzowanych wywiadów diagnostycznych, badania pediatrycznego oraz
neurologicznego dziecka, a także (jeśli to konieczne) innych badań
dodatkowych.
II etap - kompleksowa diagnostyka
przegląd ten obejmuje zachowanie dziecka i jego rozwoju oraz wywiad z
rodzicami.
Może on również obejmować badania genetyczne, neurologiczne, a
także inne badania medyczne.
W niektórych przypadkach, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może
skierować
dziecko i rodzinę do specjalisty celem dalszej oceny i
diagnostyki.
Specjaliści, którzy dokonują dokładnej oceny dziecka to:
- pediatrzy rozwojowi (lekarze, którzy mają specjalne szkolenie w dziedzinie rozwoju dziecka)
- neurolodzy (lekarzy, którzy skupiają się na pracy mózgu i nerwów)
- psychologowie dziecięcy lub psychiatrzy (lekarze, którzy dysponują wiedzą o ludzkim umyśle)
Istnieją także inne zespoły chorobowe, których objawy są łudząco podobne
do autyzmu. I należy również to wykluczyć podczas odpowiednich badań.
Na podstawie doświadczeń rodziców najlepiej wykonać jest następujące badania:
- komplet badań krwi i moczu, przy czym również wskazane jest wykonanie badań w kierunku toksoplazmozy i cytomegalii
- badania słuchu – w celu wykluczenia problemów ze słuchem
- badania laryngologiczne – w celu wykluczenia problemów z aparatem mowy i słuchu
- badania okulistyczne, w tym badania dna oka
- badania neurologiczne, by wykluczyć inne zaburzenia.
Rodzice często wykonują również badania genetyczne oraz metaboliczne,
by wykluczyć inne zaburzenia czy choroby, których objawy podobne są do
autyzmu.
DIAGNOZA
Kiedy podejrzenia odnośnie zdrowia lub rozwoju dziecka
zostaną
potwierdzone przez specjalistów, rodzice mogą odczuwać ból, szok, złość.
To normalne. Dlatego od razu po diagnozie warto poszukać innych osób,
które mają dzieci z tym samym problemem zdrowotnym.
W Polsce działa
wiele stowarzyszeń i fundacji,
a większość z nich została założona przez
rodziny.
Ich adresy można znaleźć w internecie lub w Ośrodku Pomocy
Społecznej.
Być może w najbliższej okolicy organizowane są spotkania dla
rodziców,
na których można dowiedzieć się nie tylko jak postępować z
dzieckiem,
do której szkoły je posłać, ale również otrzymać wsparcie
psychologiczne.
Warto wiedzieć, że poza psychologiem szkolnym lub psychologiem z poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzic może też otrzymać wsparcie w trudnej dla siebie sytuacji ze strony psychologa w Ośrodku Pomocy Społecznej. Ośrodek taki może też w razie potrzeby przyznać jednorazowy zasiłek, jeśli dziecko wymaga pomocy, która przekracza możliwości finansowe rodziny.
Warto wiedzieć, że poza psychologiem szkolnym lub psychologiem z poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzic może też otrzymać wsparcie w trudnej dla siebie sytuacji ze strony psychologa w Ośrodku Pomocy Społecznej. Ośrodek taki może też w razie potrzeby przyznać jednorazowy zasiłek, jeśli dziecko wymaga pomocy, która przekracza możliwości finansowe rodziny.
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz