Trening umiejętności społecznych (TUS)
Charakterystyka:
Metoda ta jest jedną z głównych form
terapii dzieci ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, ADHD, dotyczy bowiem
dzieci, które mają trudności z rozumieniem zasad społecznych, mają problemy z
rozpoznawaniem emocji zarówno swoich, jak i innych ludzi, mają niski poziom
empatii, zauważania potrzeb innych osób. Metoda opracowana została przez
amerykańskiego psychologa Arnolda Goldsteina i należy do terapii kognitywnych,
czyli opartych na konkretnej wiedzy. Uczestnicy otrzymują gotowe zalecenia i
ćwiczą, jak należy się zachować w konkretnej sytuacji społecznej.
Problemy, zaburzenia:
Zaburzenia mogą pojawiać się u każdego
dziecka w różnym stopniu i obejmują zazwyczaj takie aspekty, jak: brak
rozumienia zasad w grupie, zwłaszcza dotyczących emocji i stosunków
społecznych, trudności w zrozumieniu odczuć, emocji innych, słaba umiejętność
nawiązywania kontaktów i bliższych relacji z rówieśnikami, trudności w
naśladowaniu różnych zachowań.
Jak przebiega terapia:
Zajęcia odbywają się w małych grupach i
są dostosowywane do najważniejszych potrzeb dzieci w danej grupie. Zazwyczaj
odbywają się raz w tygodniu. Program obejmuje naukę w dziewięciu podstawowych
dziedzinach:
• zawieranie znajomości
• słuchanie
• pytanie
• odmawianie
• inicjowanie rozmowy
• dyskutowanie
• reagowanie na krytykę
• wyrażanie krytyki
• radzenie sobie z uczuciami:
rozróżnianie uczuć, wyrażanie gniewu, rozczarowania, mówienie komplementów.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz