piątek, 2 lutego 2018

Program Aktywności Knillów.


Charakterystyka:

Ta forma terapii została stworzona przez małżeństwo 
Marię i Christophera Knillów i opisana w dwóch książkach: 
„Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” oraz „Dotyk i komunikacja”. 
Głównym celem programu jest rozbudzanie aktywności 
niepełnosprawnego dziecka, zachęcanie go do działania, podejmowania inicjatyw. Jest to możliwe dzięki poznaniu swojego ciała jako całości oraz jego poszczególnych części. Doświadczenia związane z ruchem, z dotykiem i z odkrywaniem możliwości swojego ciała dają poczucie bezpieczeństwa, sprzyjają powstawaniu odpowiedniej uwagi i koncentracji dziecka. Program ma stałą, niezmienną strukturę, składa się z kilku następujących po sobie części. Ważną rolę odgrywa muzyka, która w każdej części jest stała. Dzięki temu dziecko potrafi przewidzieć, co się za chwilę wydarzy, jakie nastąpią ćwiczenia, zadania.

Problemy, zaburzenia:

Metoda powstała z myślą o dzieciach niepełnosprawnych intelektualnie, fizycznie (np. z mózgowym porażeniem dziecięcym), również dla dzieci niewidomych i takich, z którymi trudno jest nawiązać kontakt, w tym autystycznymi. Metoda ta powstała dla dzieci głębiej zaburzonych, ze znaczącymi problemami w komunikacji. Z powodzeniem można go również stosować u zdrowych małych dzieci.

Jak przebiega terapia:

Składa się z czterech programów i programu wprowadzającego:

• Program wprowadzający obejmuje m.in. takie aktywności, jak: 
kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, głaskanie głowy, brzucha.
• Program 1, przykłady ćwiczeń: zginanie i rozprostowywanie rąk, zaciskanie
 i otwieranie dłoni, głaskanie policzków, brzucha, przewracanie się, relaksacja.
• Program 2, przykłady ćwiczeń: kołysanie się, głaskanie palców u nogi, 
poruszanie nimi, obracanie się z pleców na brzuch i odwrotnie.
• Program 3, przykłady ćwiczeń: czołganie się, klęczenie, upadanie, 
odpychanie, raczkowanie.
• Program 4, przykłady ćwiczeń: leżenie na brzuchu i mruganie oczyma, 
poruszanie nogami (jazda na rowerze), podnoszenie jednocześnie jednej ręki i jednej nogi, spacerowanie wolno, szybko itd. 

Częstotliwość terapii uzależniona jest od indywidualnych 
potrzeb dziecka, może odbywać się codziennie, 
również w domu. Powinna odbywać się w miarę możliwości 
w tym samym miejscu i o tej samej porze dnia.



Źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz