Bajki terapeutyczne
dla dzieci są próbą podjęcia walki z problemami, które
dotykają najmłodsze pokolenie. Największą zaletą bajek terapeutycznych jest
możliwość tworzenia historii połączonych z baśnią, dostosowanych indywidualnie
do każdego dziecka i problemu, z jakim się ono boryka. Istnieją także
bajki terapeutyczne
dla dorosłych pomagające lepiej poznać samych siebie i
nauczyć się łatwiej nazywać własne emocje.
Dlaczego właśnie bajki?
Towarzyszą
nam już od najmłodszych lat, jesteśmy z nimi dobrze zaznajomieni. Od zawsze
wierzymy w ich zakończenia i często wyciągamy z nich wnioski. Jeśli dzięki
bajce terapeutycznej dziecko dowie się, że nie tylko ono ma różnego rodzaju
problemy, jak np. nieśmiałość bądź lęk przed pająkami, będzie mu łatwiej
je zaakceptować. Gdy uwierzy w szczęśliwe rozwiązanie kłopotów bohatera bajki
terapeutycznej, w której przedstawiono historię bardzo podobną do tej przez
niego przeżywaną, pojawi się w nim nadzieja, że i własne lęki może
przezwyciężyć.
Główne cele bajkoterapii:
- bajka dostarcza nowej wiedzy o świecie i o innych ludziach – pomaga zrozumieć ich postawy i zachowania,
- pomoc w zrozumieniu siebie i świata – bajka wprowadza porządek i ład, pokazuje normy i reguły nim rządzące; poprzez uporządkowany i przewidywalny obraz świata buduje się poczucie bezpieczeństwa,
- uczenie przestrzegania zakazów i bycia dobrym – w bajkach świat jest sprawiedliwy i rządzony według jednoznacznych reguł , szlachetność jest nagradzana,
- pomoc w rozwiązywaniu osobistych, trudnych problemów i sytuacji,§ odreagowywanie napięć,
- leczenie niepożądanych stanów psychicznych, takich jak lęk, poczucie mniejszej wartości, osamotnienie, nuda, apatia,
- doraźna pomoc w radzeniu sobie z emocjami powstałymi na skutek niepomyślnych zdarzeń,
- uwrażliwienie na przeżycia estetyczne,
- pomoc w zaakceptowaniu swoich mocnych i słabych stron,
- rozwijanie wyobraźni,
- relaks, odprężenie, zabawa,
- diagnozowanie poprzez wybór ulubionego bohatera dociera się do nieuświadomionych problemów dziecka.
Schemat
bajki terapeutycznej został opracowany przez Martę Molicką. Zawiera on 4
podstawowe elementy :
- Główny temat (sytuacja wywołująca lęk, lub zachowanie, które należy zmienić);
- Główny bohater (dziecko, zwierzątko lub zabawka, z którą czytelnik identyfikuje się);
- Inne wprowadzone postacie (pomagają nazwać uczucia, uczą reakcji na trudne sytuacje, radzą jak rozwiązać problem);
- Tło opowiadania (miejsce znane dziecku, najczęściej przedstawione w sposób ciepły, bajkowy).
Bajki w
bajkoterapii możemy podzielić na :
Bajka relaksacyjna – bajka
ta odpowiednio dobrana i opowiedziana albo przeczytana może doskonale wyciszyć,
choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń. W bajkach relaksacyjnych miejsce
akcji zawsze jest bezpieczne, przyjazne i spokojne, dzięki czemu dziecko
uwalnia się od stresów i odpręża. Bohater bajki doświadcza wszystkimi zmysłami
: węch (zapach kwiatów w ogrodzie), dotyk (promień słońca na twarzy, wiatr we
włosach), słuch (szum drzew i krzewów, śpiew ptaków), smaku (smak świeżych
truskawek).
Bajka psychoterapeutyczna – jej
zadaniem jest obniżenie lęku, dowartościowanie, wskazanie sposobów radzenia
sobie z negatywnymi emocjami. Po wysłuchaniu bajki dziecko albo ją przyjmie,
albo odrzuci. Jeżeli treść bajki budzi żywe zainteresowanie dziecka, to znak,
że silnie utożsamia się z bohaterem. Redukcja lęku następuje poprzez kontakt z
podobnym problemem oraz odnalezienie sposobu rozwiązania go. Emocje zostają
nazwane, a lęk stopniowo oswojony.
Bajka psychoedukacyjna – ma na
celu poszerzenie repertuaru zachowań dziecka, poprzez poznanie bohatera bajki,
który ma podobny problem. Bajki psychoedukacyjne powinny opowiadać o emocjach,
o rozpoznawaniu ich i nazywaniu. Bajki te wspierają proces wychowania poprzez
wskazanie innych możliwości zachowania, czy nauczenie właściwego zachowania.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz