11 nietypowych zachowań dziecka z autyzmem na w szkole:
- Perseweracje – Pożądanie lub unikanie konkretnych bodźców (dotykowych, wzrokowych, przedsionkowych, słuchowych, prioprioceptywnych, smakowych, węchowych).
- Problemy dotyczące bliskości fizycznej – ciągła potrzeba bycia zbyt blisko (osobistej przestrzeni innej osoby) lub zachowania zbyt dużego dystansu (zaburzenia dotykowe i prioprioceptywne).
- Zbyt wysoki poziom aktywności – dziecko szybko się „nakręca” i ma mnóstwo energii, ale ją marnuje (zaburzenia wzrokowe, słuchowe, przedsionkowe, dotykowe, problemy z ustalaniem hierarchii ważności odbieranych bodźców zmysłowych).
- Zbyt niski poziom aktywności – dziecko wolno się „nakręca”, brakuje mu energii, a kiedy w końcu się pobudzi, marnuje energię (zaburzenia wzrokowe, słuchowe, przedsionkowe, dotykowe, problemy z rejestrowaniem bodźców).
- Niestabilność emocjonalna – dziecko miewa wahania nastrojów – na zmianę śmieje się i płacze (zaburzenia przetwarzania bodźców zmysłowych, niezdolność do poradzenia sobie z nadmiarem bodźców).
- Skłonność do łatwej utraty koncentracji – częste i nagłe zmiany obiektu skupienia, utrata koncentracji (problemy ustalaniem hierarchii ważności bodźców odbieranych z poszczególnych zmysłów i układów sensorycznych).
- Skłonność do frustracji – dziecko łatwo się irytuje (problemy z planowaniem ruchowym, opóźnienia w rozwoju umiejętności potrzebnych do danej czynności, nie zdolność do poradzenia sobie z nadmiarem bodźców).
- Odcinanie się od zewnętrznych bodźców – Niechęć lub niezdolność do jakiejkolwiek reakcji (spowodowana nadmiarem bodźców).
- Skłonność do uciekania i chowania się przed opiekunami – dziecko opuszcza swoje miejsce pobytu bez pozwolenia lub się ukrywa (szukając bądź unikając konkretnego rodzaju doznań zmysłowych).
- Nieposłuszeństwo – Opieranie się przed wykonaniem polecenia (awersja do konkretnych doznań zmysłowych lub niezdolność do wykonania pewnych czynności – prawdziwa bądź urojona).
- Agresja – przemoc fizyczna lub groźba jej użycia (niezdolność do poradzenia sobie z nadmiarem bodźców, urojone zagrożenie, brak możliwości wykonania danej czynności).
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz