Trening zastępowania agresji (TZA lub
ART)
Charakterystyka:
Trening ten został opracowany przez
amerykańskiego profesora Arnolda Goldsteina w latach 80. XX w. i jest metodą
zmiany zachowań mocno osadzoną w nurcie behawioralnym. Zakłada, że agresja jest
zachowaniem wyuczonym przez obserwację, naśladowanie. Słabe rozpoznawanie
własnych emocji oraz niska zdolność do empatii i rozumienia norm społecznych
sprawiają, że dziecko reaguje agresją na jakiekolwiek trudności.
Problemy, zaburzenia:
Terapia przeznaczona jest dla dzieci, u
których występują zaburzenia zachowania, brak umiejętności radzenia sobie ze
stresem, własnymi emocjami w inny sposób niż bicie. To może wpływać na słabszą
adaptację w przedszkolu, w klasie, dochodzić może do agresji, zarówno słownej,
jak i fizycznej. Dlatego tak ważne jest nauczenie dzieci innych form reagowania
na stres, niechęć, agresję już na wczesnym etapie rozwoju (przedszkole, szkoła
podstawowa), gdy złe wzorce zachowań oraz niepożądane reakcje nie zdążyły się
jeszcze utrwalić i łatwiej jest je zmieniać.
Jak przebiega terapia:
Zajęcia odbywają się najczęściej jeden
raz w tygodniu, w niewielkich grupach. Ważne jest również włączenie rodziców do
kontynuowania ustalonych norm, wzmocnień, nagród w domu oraz współpraca w tym
zakresie ze szkołą.
Trening zastępowania agresji składa się
z trzech działów:
• Trening umiejętności prospołecznych –
na podstawie wyodrębnionych pięćdziesięciu ważnych umiejętności społecznych
dziecko uczy się, co należy robić w konkretnych, trudnych sytuacjach. Ćwiczenia
dotyczą umiejętności słuchania, prowadzenia rozmowy, proszenia o pomoc,
przekonywania innych, umiejętności kontrolowania swoich emocji (wyrażanie
uczuć, radzenie sobie z czyjąś złością). Dziecko uczy się, w jaki sposób, inny
niż agresja, może reagować na zaczepki, jak radzić sobie ze stresem, jakim
niewątpliwie może być odrzucenie przez grupę, nieprzyjęcie do zabawy. Nabywa
również umiejętności planowania, podejmowania decyzji.
• Trening kontroli złości (emocji) –
celem tego etapu jest uczenie się kontrolowania gniewu, agresji. Dziecko uczy
się, w jaki sposób niekontrolowane zachowania agresywne może zastąpić
działaniem pozytywnym, konstruktywnym.
• Trening wnioskowania moralnego –
etap, dzięki któremu dziecko (młody człowiek) nie tylko odkrywa wartości
moralne, ale i podejmuje decyzje moralne. Dopiero bowiem poznanie znaczenia
wartości i norm funkcjonujących w społeczeństwie sprawia, że dziecko będzie
umiało kontrolować swoje emocje i będzie chciało zastępować dotychczasową
agresję reakcjami, które są akceptowane w danej grupie i w społeczeństwie.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz