Charakterystyka:
Źródło:
Dziecko z niepełnosprawnością
EEG-Biofeedback przybył do Polski w
latach 90. ze Stanów Zjednoczonych. Tam pierwsze sesje odbywały się już pod
koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, jednak największy rozwój związany
jest z pracami prof. B. Stermana w ośrodku lotów kosmicznych NASA. Polega na
regulacji czynności bioelektrycznej mózgu, regulowaniu stanów nadmiernego
pobudzenia lub nadmiernego hamowania (wzmacnia pożądane fale mózgowe i
ogranicza niepożądane).
Problemy, zaburzenia:
Terapia skierowana jest do osób:
• z zaburzeniami uwagi i koncentracji
• z ADHD (nadpobudliwością
psychoruchową)
• z problemami szkolnymi typu
dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia
• nieśmiałych, zamkniętych w sobie
• jąkających się
• z zaburzeniami zachowania, agresją
• z zaburzeniami pracy mózgu (m.in.
mózgowe porażenie dziecięce, padaczka)
• z zaburzeniami rozwojowymi (m.in.
zespół Aspergera, niepełnosprawność intelektualna).
Jak przebiega terapia:
Terapia rozpoczyna się od badania EEG
mózgu i od skonstruowania mapy mózgu, czyli indywidualnej, bazowej aktywności
mózgu. Z zapisu takiego można uzyskać wiele informacji o stanie fizjologicznym
(czuwanie, senność, sen) czy o emocjonalnym (napięcie psychiczne, relaksacja).
Na podstawie zapisu tworzy się indywidualny program treningu. Może on trwać
20-30 sesji, ale może również 60-80, np. u dzieci z ADHD.
Trening rozpoczyna
się od założenia na głowę elektrod, które przekazują zapis pracy mózgu. Jest on
przetworzony przez odpowiednie oprogramowanie i dziecko na ekranie widzi
czynność bioelektryczną mózgu pod postacią samochodu, piłki itp. Może ono
zmienić obraz jedynie przez siłę swojej woli, a nie za pomocą np. myszki.
Dziecko na bieżąco otrzymuje informację zwrotną (wzrokową, słuchową) o swoich wynikach
i postępach. Jeśli na przykład samochód zaczyna wypadać z trasy, dziecko
dostaje taką informację i musi natychmiast się skupić, by nie „doszło do
katastrofy”. W taki m.in. sposób dochodzi do pojawiania się nowych połączeń
(synapsis) w mózgu. Zwiększa się jego plastyczność, która jest fundamentem
procesu uczenia się i zapamiętywania. Treningi powinny zwiększać liczbę fal
szybszych (tych bardziej pożądanych), tak by stymulowały aktywność mózgu,
koncentrację, uwagę, zmniejszały stopień pobudzenia, agresję, stres, by
przynosiły większą wydajność w ciągu dnia i lepszy sen w nocy.
Najlepiej jest, gdy sesje odbywają się
2-3 razy w tygodniu. Każda sesja i przebieg treningu jest zapisywany, aby móc
kontrolować postępy dziecka.
Źródło:
Dziecko z niepełnosprawnością
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz