Afazja motoryczna u dzieci
i dorosłych – objawy i program terapii.
Afazja motoryczna u dzieci
objawia się niemożnością wypowiadania
pełnych zdań i formułowania płynnych
wypowiedzi,
często również upośledzeniem umiejętności czytania i pisania.
Terapia wymaga cierpliwości
i indywidualnego dostosowania programu.
Afazja to niemożność
mówienia. To zjawisko pojawia się nagle,
gdy chory wcześniej mówił normalnie.
Dotyczy zarówno prawidłowego
wypowiadania się, wyrażania myśli, jak i pełnego
rozumienia
słyszanych słów i zdań. Mowa jest uwarunkowana
odpowiednim
funkcjonowaniem ośrodka mowy
w korze mózgowej, zlokalizowanego w
półkuli dominującej.
Około 90% społeczeństwa
jest praworęczna. Półkula
dominująca to ta,
która odpowiada za ruchy ręki dominującej.
Oznacza to, że u
większości ludzi ośrodek mowy zlokalizowany jest
w lewej półkuli mózgu (po
wyjściu z ośrodka mózgowego,
drogi ruchowe ulegają skrzyżowaniu). U
leworęcznych osób za mowę
odpowiedzialna jest prawa półkula.
Afazja motoryczna a afazja
czuciowa
Na umiejętność mowy składa
się kilka elementów,
przede wszystkim umiejętność wypowiadania się i rozumienia
mowy innych.
Najczęstsza jest afazja mieszana, kiedy chory nie jest w stanie
ani rozumieć,
ani wypowiadać słów. Afazja motoryczna (ruchowa) oznacza, że
chory nie może
artykułować zdań. Wie, co chce powiedzieć, jego myśli składają
się odpowiednio,
jednak ostatecznie wypowiada tylko niezrozumiałe dźwięki lub
pojedyncze, zupełnie nielogiczne, słowa. Zdarza się, że afazja ma łagodny
przebieg.
Wtedy upośledzona zostaje tylko płynna mowa
(tzw. częściowa afazja motoryczna).
Wtedy upośledzona zostaje tylko płynna mowa
(tzw. częściowa afazja motoryczna).
Poza afazją motoryczną
wyróżnia się afazję czuciową (sensoryczną).
Chory nie rozumie poleceń, słów ani
pytań zadawanych przez innych.
Izolowana dysfazja czuciowa z zachowaną
zdolnością
wypowiadania się występuje rzadko.
Niekiedy używa się
określenia dysfazja. W medycynie pojęcia
z przedrostkiem a- oznaczają zupełny
brak lub zniesienie danej czynności
lub zjawiska, dlatego też afazja to
całkowite zniesienie umiejętności mowy.
Przedrostek dys- sugeruje, że mowa jest
wyłącznie zaburzona, a nie zniesiona.
Przyczyny afazji
motorycznej i czuciowej
Afazja nie jest
zjawiskiem, które może wystąpić u zdrowych osób.
Zawsze związana jest z
poważnym uszkodzeniem lub niedokrwieniem
obszaru mózgu odpowiedzialnego za mowę
(afazja motoryczna)
i za rozumienie mowy (afazja czuciowa). Te dwa ośrodki
znajdują się w mózgu
obok siebie, w związku z tym rzadko dochodzi do
izolowanego uszkodzenia
wyłącznie jednego z nich. Najczęściej afazja wywołana
jest udarem mózgu.
Udar niedokrwienny to złożone zjawisko mogące uszkodzić nie
tylko sam
ośrodek mowyw korze mózgowej, ale również drogi ruchowe i czuciowe
mowy.
Rzadko przyczyną afazji motorycznej lub czuciowej są nowotwory
lub inne
guzy ośrodkowego układu nerwowego,
zapalenia mózgu, miażdżyca i urazy.
Miażdżyca, a także inne
zmiany naczyniowe i zwyrodnieniowe dużo częściej
wywołują uszkodzenie ośrodków
w pniu mózgu, które odpowiedzialne są
za prawidłowe funkcje nerwów czaszkowych
zawiadujących mową,
a właściwie całym aparatem ruchowym mowy – językiem,
podniebieniem, nagłośnią. Uszkodzenie tych ośrodków prowadzi do dysartrii,
będącej również upośledzeniem aparatu mowy, ale na poziomie wykonawczym,
podniebieniem, nagłośnią. Uszkodzenie tych ośrodków prowadzi do dysartrii,
będącej również upośledzeniem aparatu mowy, ale na poziomie wykonawczym,
a nie
decyzyjnym (jak to jest w przypadku afazji).
Izolowana dysartria polega na tym,że chory wie, co chce przekazać,
rozumie mowę innych, a niemożność wysłowienia
się wynika z uszkodzenia aparatu wykonawczego mowy, zwłaszcza upośledzenia
ruchów języka.
Afazja motoryczna i
sensoryczna u dzieci – objawy
Każde dziecko rozwija
umiejętność mowy indywidualnie.
Jakikolwiek deficyt mowy ma uogólniony wpływ na
rozwój dziecka
pod kątem motorycznym, jak i psychicznym.
Ponadto nieprawidłowy
rozwój psychoruchowy zwiększa ryzyko upośledzenia
w zakresie komunikacji.
U dzieci objawy zaburzeń
mowy to nie tylko
problem z mową, ale również z nabyciem umiejętności pisania i
czytania.
Afazja nie jest pojęciem często używanym
u dzieci, dlatego że określa
utratę posiadanej wcześniej umiejętności mowy.
Zdecydowanie częściej do dzieci
odnosi się pojęcie dysfazji,
oznaczające nieprawidłowe ukształtowanie mowy.
Klasyczna postać afazji
motorycznej u dzieci daje następujące objawy:
- bardzo duże problemy z wypowiadaniem słów,
- parafrazje (przekręcanie wyrazów lub używanie niewłaściwych słów),
- trudność w dzieleniu słów na sylaby,
- ubogi zasób słów.
U dzieci, podobnie jak u
dorosłych, rzadko spotyka się izolowaną afazję czuciową
lub motoryczną.
Najczęściej afazja ma charakter mieszany.
Przyczyny afazji u dzieci
są podobne jak u dorosłych:
- niedotlenienie (nawet już podczas porodu),
- uszkodzenia naczyniowe,
- guzy mózgu, w tym nowotwory,
- zapalenie mózgu,
- urazy czaszkowo-mózgowe.
Afazja motoryczna u
dziecka – terapia
Postać terapii uzależniona
jest od indywidualnego obrazu zaburzenia mowy.
Każde dziecko prezentuje
dodatkowe objawy,
jak brak umiejętności czytania lub pisania, spowolnienie
myślenia,
upośledzenie pamięci, zaburzenia emocjonalne i inne.
Wobec tego nie
ma jednego określonego programu terapii.
Leczenie dostosowywane jest do
indywidualnych potrzeb.
Podstawą pracy z dzieckiem
z afazją jest cierpliwość.
Dziecko potrzebuje czasu, by osiągać kolejne stopnie
rozwoju.
Podczas terapii jednym z największych błędów jest ciągłe poprawianie
i
krytykowanie dziecka. Podobnie jak w przypadku rozwoju zdrowych dzieci,
należy
przede wszystkim chwalić je za każdy postęp.
Cierpliwość dotyczy również
stopniowej gradacji
wymagań wobec dziecka. Nie można od razu wymagać od niego
pełnych zdań i płynnych wypowiedzi. Poziom trudności powinien wzrastać
stopniowo wraz z czasem trwania terapii
i być dostosowany do możliwości dziecka.
i być dostosowany do możliwości dziecka.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz