czwartek, 16 sierpnia 2018

MUTYZM. Przyczyny, objawy i leczenie mutyzmu.

Mutyzm jest diagnozowany wtedy, gdy dziecko nie mówi lub jego mowa jest w znacznym stopniu ograniczona. Częstą przyczyną takiego stanu jest stresująca sytuacja, np. pójście do przedszkola czy nowej szkoły. 

Mutyzm to zaburzenie mowy, którego istotą jest brak lub ograniczenie mowy u dziecka lub dorosłego, przy jednoczesnym jej rozumieniu. Aby zdiagnozować mutyzm, czas jego trwania powinien wynosić co najmniej 1 miesiąc. Mutyzm najczęściej dotyczy dzieci, gdyż jego objawy pojawiają się zwykle między 3. a 5. rokiem życia. W tym przedziale wiekowym częściej dotyka dziewczynek niż chłopców.
Mutyzm - przyczyny
Gdy dziecko nie mówi, można podejrzewać wady w budowie anatomicznej aparatu mowy - krtani, podniebienia, jamy ustnej, języka, szczęk. Także uszkodzenie ośrodków nerwowych w mózgu, które odpowiadają za mowę, może być przyczyną tego zaburzenia. W takich sytuacjach diagnozuje się mutyzm organiczny.
Jednak znacznie częściej ograniczenie mowy lub jej brak ma podłoże psychiczne - jest to mutyzm funkcjonalny. Wówczas wśród jego przyczyn wymienia się:
·  błędy wychowawcze (np. nadmiar zakazów);
 · patologie rodzinne (alkoholizm, przemoc domowa - znęcanie się psychiczne i fizyczne
   nad dzieckiem), które są przyczyną bolesnych przeżyć, traumy; 
·   nowe sytuacje, które mogą wywoływać stres (np. pójście do przedszkola, szkoły);
·   wychowywanie się dziecka w rodzinie dwujęzycznej. Wówczas mutyzm może wynikać z
  braku znajomości języka lub dyskomfortu związanego z posługiwaniem się danym
   językiem;
Inne możliwe przyczyny mutyzmu to zaburzenia komunikacji (np. jąkanie) lub całościowe zaburzenia rozwoju (np. autyzm).U dorosłych mutyzm może być wynikiem uszkodzenia mózgu w wyniku wypadku, udaru itp. Może być również konsekwencją silnych przeżyć lub objawem choroby psychicznej (np. schizofrenii).
Mutyzm - objawy 
Wyróżnia się 3 rodzaje mutyzmu:
Ø  mutyzm całkowity 
Dziecko nie mówi wcale, może natomiast szeptać, wydobywać nieartykułowane dźwięki, 
a nawet krzyczeć. Może także odpowiadać na zadawane pytania, kiwając głową
lub wykonując inne gesty w celu komunikacji. Objawami towarzyszącymi mogą być
trudności w przełykaniu, brak łaknienia.
Ø  mutyzm sytuacyjny 
Diagnozuje się go u dzieci, które mówią normalnie, a brak lub ograniczenie mowy pojawia
się u nich tylko w pewnych sytuacjach - zwykle stresujących, trudnych (często jest to
pójście do przedszkola, szkoły). Wówczas dziecko porozumiewa się z otoczeniem za
pomocą gestów czy mimiki twarzy. Może także udzielać pisemnej odpowiedzi na pytania.
Ten typ mutyzmu mija wraz ze zmianą sytuacji, która go wywołała. Na przykład - gdy
pobyt w przedszkolu lub w szkole przestaje być dla dziecka nową, stresującą sytuacją,
zaczyna normalnie rozmawiać.
Ø  mutyzm selektywny (wybiórczy)  
Dziecko wybiera osoby, z którymi normalnie rozmawia, a do pozostałych nie odzywa się
wcale. Może także unikać kontaktu wzrokowego, stać nieruchomo, nie okazując żadnych
emocji podczas próby nawiązania z nim kontaktu słownego lub odwrotnie - może
wybuchnąć płaczem, uciekać lub zachowywać się agresywnie, np. kopać.
Osobami, z którymi normalnie rozmawia dziecko, zwykle są członkowie rodziny. Z kolei tymi, z którymi unika komunikacji werbalnej, zwykle są obcy dorośli. Psycholodzy często spotykają się także z sytuacją, w której dziecko rozmawia z bliskimi w domu, a milczy w przedszkolu czy szkole.
Mutyzm - diagnostyka 
W celu zdiagnozowania mutyzmu należy zgłosić się do logopedy i psychologa/psychiatry, który postawi ostateczną diagnozę.
Mutyzm - leczenie
Leczenie mutyzmu należy podjąć jak najszybciej, zanim się utrwali. Polega ono na spotkaniach z psychoterapeutą. Stosuje on terapię behawioralną, która ma na celu zarówno przyswajanie nowych zachowań, jak i usunięcie tych utrwalonych, które są niekorzystne, i/lub terapię psychodynamiczną (terapeuta próbuje dotrzeć do problemów, które tkwią w nieświadomości pacjenta).
Ważne jest także zachowanie otoczenia w stosunku do dziecka. Na przykład pracownicy przedszkola czy szkoły powinni pomóc dziecku nawiązać relacje z innymi dziećmi, a także kierować do dziecka życzliwe komentarze, by poczuło się pewniej. Można także stopniowo zachęcać dziecko do mówienia poprzez zabawę (np. w głuchy telefon). Pomocne mogą być także zabawy wymagające manipulacji oddechem, np. dmuchanie baniek mydlanych.
Źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz