Charakterystyka:
Metoda polega na usprawnianiu małej
motoryki dziecka, głównie w zakresie dłoni i ruchu palców. Obejmować powinna
również normalizację napięcia mięśniowego, stabilizację w zakresie obręczy
barkowej, prawidłową pracę górnej kończyny, koordynację pomiędzy prawą i lewą
dłonią. Dopiero potem powinien być ćwiczony chwyt i odpowiednia technika
pisania. Dlatego warto równolegle z terapią ręki prowadzić zajęcia z integracji
sensorycznej.
Problemy, zaburzenia:
Terapia skierowana jest do dzieci:
• z nieprawidłowym napięciem mięśniowym,
• szybko męczących się podczas pisania,
przyjmujących pozycję zsuwającą się z krzesła,
• których pismo trudno jest rozczytać,
słabiej piszących, mających nieprawidłowy chwyt pisarski,
• u których stwierdzono dysgrafię bądź
też szerzej, dyspraksję, czyli kłopoty w planowaniu motorycznym,
• które nie potrafią wykonywać
czynności samoobsługowych charakterystycznych dla ich wieku, np. ubieranie się,
zapinanie guzików, jedzenie widelcem,
• które nie przepadają za plasteliną,
wycinaniem nożyczkami itp.
Jak przebiega terapia:
Przebieg zajęć, ćwiczenia uzależniony
jest od pomysłowości i umiejętności prowadzącego. Należy pamiętać jednak, aby
obejmowały one stałe elementy, takie jak:
• normalizacja napięcia mięśniowego,
przekraczanie linii środkowej ciała, koordynację dużych ruchów ciała,
• stymulacja proprioceptywno-dotykowa,
• stabilizacja w zakresie obręczy
barkowej,
• ćwiczenie zdolności do izolacji
ruchów,
• prawidłowa praca górnej kończyny,
• koordynacja pomiędzy prawą i lewą
dłonią,
• ćwiczenia grafomotoryczne – nauka
rysowania pętelek, liter itd.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz