poniedziałek, 6 sierpnia 2018

Terapia ręki.

Charakterystyka:

Metoda polega na usprawnianiu małej motoryki dziecka, głównie w zakresie dłoni i ruchu palców. Obejmować powinna również normalizację napięcia mięśniowego, stabilizację w zakresie obręczy barkowej, prawidłową pracę górnej kończyny, koordynację pomiędzy prawą i lewą dłonią. Dopiero potem powinien być ćwiczony chwyt i odpowiednia technika pisania. Dlatego warto równolegle z terapią ręki prowadzić zajęcia z integracji sensorycznej.

Problemy, zaburzenia:

Terapia skierowana jest do dzieci:
• z nieprawidłowym napięciem mięśniowym,
• szybko męczących się podczas pisania, przyjmujących pozycję zsuwającą się z krzesła,
• których pismo trudno jest rozczytać, słabiej piszących, mających nieprawidłowy chwyt pisarski,
• u których stwierdzono dysgrafię bądź też szerzej, dyspraksję, czyli kłopoty w planowaniu motorycznym,
• które nie potrafią wykonywać czynności samoobsługowych charakterystycznych dla ich wieku, np. ubieranie się, zapinanie guzików, jedzenie widelcem,
 • które nie przepadają za plasteliną, wycinaniem nożyczkami itp.

Jak przebiega terapia:

Przebieg zajęć, ćwiczenia uzależniony jest od pomysłowości i umiejętności prowadzącego. Należy pamiętać jednak, aby obejmowały one stałe elementy, takie jak:
• normalizacja napięcia mięśniowego, przekraczanie linii środkowej ciała, koordynację dużych ruchów ciała,
• stymulacja proprioceptywno-dotykowa,
• stabilizacja w zakresie obręczy barkowej,
• ćwiczenie zdolności do izolacji ruchów,
• prawidłowa praca górnej kończyny,
• koordynacja pomiędzy prawą i lewą dłonią,
• ćwiczenia grafomotoryczne – nauka rysowania pętelek, liter itd.

Źródło:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz