Charakterystyka:
Nazwa pochodzi od jej głównego bohatera
(nie licząc oczywiście dziecka), czyli psa (ang. dog, gr. kyon). Opiera się na
wytworzeniu i utrzymaniu emocjonalnej więzi między dzieckiem i psem-terapeutą.
Więź ta daje poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, ponieważ pies nie wie, kim
jest dziecko, co potrafi lub czego nie potrafi. Zabawa z psem przynosi radość,
dotykanie go nie tylko zmniejsza nadwrażliwość czuciową, ale zachęca także do
nawiązania kontaktu emocjonalnego z psem i z terapeutą obecnym na zajęciach.
Dziecko uczy się okazywania emocji, nazywania uczuć, budowania więzi.
Stymulowane są różne zmysły, także mowa, zwiększa się otwartość i naturalna
spontaniczność. Często poprzez zabawy ruchowe poprawia się również sprawność
fizyczna.
Problemy, zaburzenia:
Jest to metoda wspomagająca, skierowana
w zasadzie do wszystkich osób, również zdrowych. Przeciwwskazaniem jest alergia
na sierść psa i paniczny lęk przed psem. Stosowana jest m.in. w terapii dzieci
niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie, niewidomych, niesłyszących,
autystycznych, z zaburzeniami genetycznymi. Polecana jest szczególnie dla
dzieci wycofanych, mających trudności w nawiązywaniu kontaktu, nadpobudliwych,
z zaburzeniami uwagi, koncentracji, nadwrażliwych dotykowo.
Jak przebiega terapia:
Wyróżnia się kilka form dogoterapii:
•
ZP (zajęcia z psem) lub AA (aktywne spotkania ze zwierzętami) – najczęściej są
to zajęcia w grupie, mają charakter spontanicznej aczkolwiek ukierunkowanej
zabawy z psem. Dzieci uczą się kontaktu ze zwierzęciem, stymulują rozwój
zmysłowy, przełamują lęki, uczą się wspólnej zabawy.
• EP (edukacja z psem) lub
AAE (edukacja z udziałem zwierząt) – zajęcia prowadzone indywidualnie lub w
określonej grupie. Dzieci poznają na przykład różne historyjki z udziałem psa,
przekazywane są wybrane treści edukacyjne.
• TP (terapia z psem) lub AAT
(terapia z udziałem zwierząt) – ma charakter indywidualny, ukierunkowany na
konkretne dziecko, cele terapeutyczne powinny być uzgadniane z innymi
terapeutami prowadzącymi dziecko.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz