poniedziałek, 6 sierpnia 2018

Dogoterapia / Kynoterapia.

Charakterystyka:

Nazwa pochodzi od jej głównego bohatera (nie licząc oczywiście dziecka), czyli psa (ang. dog, gr. kyon). Opiera się na wytworzeniu i utrzymaniu emocjonalnej więzi między dzieckiem i psem-terapeutą. Więź ta daje poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, ponieważ pies nie wie, kim jest dziecko, co potrafi lub czego nie potrafi. Zabawa z psem przynosi radość, dotykanie go nie tylko zmniejsza nadwrażliwość czuciową, ale zachęca także do nawiązania kontaktu emocjonalnego z psem i z terapeutą obecnym na zajęciach. Dziecko uczy się okazywania emocji, nazywania uczuć, budowania więzi. Stymulowane są różne zmysły, także mowa, zwiększa się otwartość i naturalna spontaniczność. Często poprzez zabawy ruchowe poprawia się również sprawność fizyczna.

Problemy, zaburzenia:

Jest to metoda wspomagająca, skierowana w zasadzie do wszystkich osób, również zdrowych. Przeciwwskazaniem jest alergia na sierść psa i paniczny lęk przed psem. Stosowana jest m.in. w terapii dzieci niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie, niewidomych, niesłyszących, autystycznych, z zaburzeniami genetycznymi. Polecana jest szczególnie dla dzieci wycofanych, mających trudności w nawiązywaniu kontaktu, nadpobudliwych, z zaburzeniami uwagi, koncentracji, nadwrażliwych dotykowo.
Jak przebiega terapia:

Wyróżnia się kilka form dogoterapii: 

• ZP (zajęcia z psem) lub AA (aktywne spotkania ze zwierzętami) – najczęściej są to zajęcia w grupie, mają charakter spontanicznej aczkolwiek ukierunkowanej zabawy z psem. Dzieci uczą się kontaktu ze zwierzęciem, stymulują rozwój zmysłowy, przełamują lęki, uczą się wspólnej zabawy. 
• EP (edukacja z psem) lub AAE (edukacja z udziałem zwierząt) – zajęcia prowadzone indywidualnie lub w określonej grupie. Dzieci poznają na przykład różne historyjki z udziałem psa, przekazywane są wybrane treści edukacyjne. 
• TP (terapia z psem) lub AAT (terapia z udziałem zwierząt) – ma charakter indywidualny, ukierunkowany na konkretne dziecko, cele terapeutyczne powinny być uzgadniane z innymi terapeutami prowadzącymi dziecko.

Źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz