Dysgrafia, czyli trudności
z pisaniem, to - obok dysleksji i dysortografii - częsta przyczyna problemów w
szkole. Jeśli więc dziecko ma nieczytelne pismo, bardzo szybko męczy się przy
pisaniu, a dodatkowo nie lubi malować lub rysować, należy zgłosić się do
specjalisty, by wykluczyć to zaburzenie.
Dysgrafia to częściowa lub
całkowita utrata zdolności pisania poprawnego pod względem graficznym. W
konsekwencji pismo osoby z dysgrafią jest nieczytelne. Należy przy tym
zaznaczyć, że specyficzne problemy z pisaniem nie są związane z rozwojem
intelektualnym dziecka. Osoby z dysgrafią nie mają żadnych deficytów w tym
zakresie. Również rozwój pod każdym innym względem jest prawidłowy.
Dysgrafia - przyczyny
Dysgrafia - objawy
Charakterystycznym objawem
dysgrafii jest nieczytelne pismo, które jest wynikiem zapisywania liter:
Jeśli poza brzydkim pismem
u dziecka pojawiają się również objawy, takie jak nieprawidłowe, kurczowe
trzymanie długopisu, zaginanie kartek w trakcie pisania, niechęć do malowania
czy pisania i szybkie męczenie się podczas pisania, można być pewnym dysgrafii.
Z kolei u dorosłych
pojawiają się problemy z przelewaniem myśli na papier oraz z gramatyką i
składnią. Ponadto więcej trudności sprawia pisanie niż wypowiadanie się.
Dysgrafia - rodzaje
Ponadto wyróżnia się trzy
rodzaje dysgrafii, które dodatkowo objawiają się:
- Dysgrafia może być wynikiem uszkodzenia części mózgu odpowiedzialnej za opanowanie umiejętności pisania. Do innych zaburzeń neurologicznych można zaliczyć zaburzenia funkcji słuchowych (wówczas pojawiają się problemy w interpretacji informacji słyszanych), a także wzrokowych (konsekwencją jest obniżenie pamięci wzrokowej, zdolności analizy wzrokowej).
- Przyczyną dysgrafii mogą być również zaburzenia pracy dłonią: zbyt duże napięcie mięśni (tzw. tonus mięśniowy), zwłaszcza palców i nadgarstka, niewłaściwy chwyt pisarski (wówczas dziecko źle trzyma długopis w dłoni) lub utrwalony, nieprawidłowy nawyk związany z techniką pisania.
- Również zaniedbania w edukacji i zaburzenia w rozwoju dziecka (np. nerwice ruchowe, nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia mowy) mogą być przyczyną dysgrafii.
·
niedokładnie
odtworzonych, niekształtnych;
·
nierównomiernie
odchylonych od pionu;
·
różnej
wielkości w obrębie jednego wyrazu;
·
"drżących", o niepewnej linii;
·
pozbawionych elementów graficznych - znaków
diakrytycznych,
(a także znaków
interpunkcyjnych - kropki, przecinki, myślniki
- w obrębie tekstu); niemieszczących
się w linijkach;
Dysgrafia przestrzenna
·
w
tekście pisanym nie występują błędy ortograficzne;
·
pojawiają
się trudności przy przepisaniu/kopiowaniu innego tekstu;
·
pojawiają
się problemy z rysowaniem;
Dysgrafia dyslektyczna
·
pojawia
się ogromna ilość błędów ortograficznych;
·
głoski
na końcu wyrazu zostają ubezdźwięcznione (pisze się je tak, jak się słyszy);
·
przepisywanie
i kopiowanie innych tekstów odbywa się bezbłędnie;
·
brak
problemów z rysowaniem;
Dysgrafia motoryczna
·
tekst
przepisywany zawiera bardzo dużo błędów;
·
brak
problemów z pisaniem tekstu dyktowanego;
·
pojawiają
się problemy z rysowaniem;
Dysgrafia - leczenie. Przykładowe
ćwiczenia do nauki pisania.
Rozwiązaniem problemów z dysgrafią są
specjalne ćwiczenia, podczas których będą potrzebne nie tylko długopis i kartka
papieru, lecz także kolorowy papier, kredki, mazaki, farby czy plastelina.
Dzięki temu ćwiczenia będą mniej stresujące i bardziej interesujące dla
dziecka.
1. Rysowanie tzw. leniwych
ósemek - kreślenie w powietrzu dużych, swobodnych ruchów w kształcie ósemki za
pomocą rąk.
2. Kreślenie na papierze
dużych, swobodnych ruchów (niekoniecznie ósemek) za pomocą kredek, mazaków,
pędzla, a nawet palca zanurzonego wcześniej w farbie.
3. Odrysowywanie od
szablonów. Na początku mogą to być szablony wycięte z tekturki, np. w kształcie
serca, liścia, drzewa. Później można wykorzystać szablony liter i cyfr z
tworzywa.
4. Pogrubianie obrazków
konturowych za pomocą mazaków, kredek, pędzla zamoczonego w farbie (np. w
malowankach).
5. Zamalowywanie na zmianę
dowolnej (kartka papieru, duży karton) i określonej (np. kwadratu, kółka)
przestrzeni.
6. Rysowanie szlaczków w
zeszycie tak, by nie wychodziły poza linię. Na szlaczki mogą się składać
również litery.
7. Kopiowanie rysunków. Na
początku można sobie pomóc kalką. Później jednak należy próbować odtworzyć
obraz z pamięci.
8. Łączenie wyznaczonych
punktów linią ciągłą. Na końcu powinien powstać kontur konkretnego wzoru.
9. Uzupełnianie szablonów
z literami alfabetu.
10. Łączenie obrazków z odpowiednimi
pojęciami. Narysuj na kartce papieru jakieś przedmioty, np. słońce, kwiatka,
choinkę, i pod spodem wypisz ich nazwy. Następnie poproś dziecko o połączenie
obrazka z pasującą do niego nazwą, a potem o jego pokolorowanie (zamalowanie
określonej przestrzeni). Dzięki łączeniu wyrazów z obrazkami dzieci uczą się
prawidłowo podpisywać różne obiekty.
Źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz