czwartek, 2 sierpnia 2018

ADHD.

Uczeń z ADHD i jego sposób 
na radzenie sobie z emocjami

Zachowanie, jakie wykazuje uczeń z ADHD jest bardzo trudne 
do kontrolowania i opanowywania.  
Wynika to z tego, że dziecko zwyczajnie nie jest w stanie 
poradzić sobie ze swoimi emocjami ani wyregulować ich.
Z tego właśnie powodu ujawniają się one często w najmniej odpowiednich momentach
 i w najmniej właściwy sposób. Ten brak kontroli nad emocjami sprawia, 
że wybuchają one nieraz bardzo intensywnie i w sposób niekontrolowany. 
W oczach osób dorosłych wydaje się to czasem po prostu niedojrzałe.
Okazuje się jednak, że niedojrzałość w porównaniu z innymi uczniami 
w wieku dziecka z ADHD nie jest bezpośrednią przyczyną problemu. 
Przynajmniej nie w znaczeniu, w jakim zazwyczaj ją pojmujemy.  
Mamy przecież do czynienia z dziećmi, które z założenia są niedojrzałe 
– taka jest ich rola.Nikt przecież nie rodzi się od razu dojrzały. 
Usiłowanie uspokojenia ucznia z ADHD poprzez kary to zupełnie bezsensowna czynność. 
W niczym nie pomoże. Trzeba pracować nad emocjami, a nie karać zachowanie,
 które z nich wynika. Zwłaszcza, że nie dzieje się to ze złośliwości.

Uczeń z ADHD - jak można mu pomóc?
 Nie są w stanie znieść bycia w bezruchu i braku aktywności – 
nic w tym z resztą dziwnego, żadne dziecko tego nie lubi. 
Pamiętaj jednak, że choć dziecko z ADHD się rusza, wcale nie musi to oznaczać,
że nie jest skupione ani że nie uczy się właśnie czegoś ważnego.
Właśnie w ten sposób dzieci te nabywają wiedzy i nowych umiejętności, 
 nie są w stanie natomiast uczyć się biernie i na siedząco. 
Nie należy więc krzyczeć na dziecko ani go karcić tylko dlatego, 
że w trakcie lekcji patrzy w okno lub w jakiekolwiek inne miejsce.
My też przecież robimy tak niezliczoną liczbę razy i nic się nie dzieje. 
Po minucie lub dwóch znów się koncentrujemy i życie płynie dalej.  
To zupełnie naturalne i wspólne nam wszystkim zachowanie. 

Skuteczne strategie
Dzieci z ADHD potrzebują całego mnóstwa pomocy i wsparcia. 
Jeżeli im go nie zapewnimy, nie będą w stanie wykonać polecanych
przez nas zadań, ponieważ zwyczajnie nie będą wiedzieć, jak.
Aby być im w stanie pomóc,  
potrzebne nam będą cechy takie jak cierpliwość i spokój.
 Musimy też starać się mówić zwięźle, ponieważ zbyt dużo informacji 
w jednej wypowiedzi sprawia, że dzieci czują się zagubione.
Tutaj właśnie docieramy do kluczowego punktu. 
Wiele razy zdarza się, że dzieci z ADHD „odłączają się”, 
ponieważ otrzymują zbyt wiele informacji naraz.
 Nie są w stanie tego przetworzyć, pojąć ani zrozumieć. 
Bywa również na odwrót – niektóre dzieci bardzo szybko się nudzą, 
ponieważ dajemy im zbyt mało informacji.
Musimy więc znaleźć złoty środek między tymi dwiema skrajnościami 
– i tutaj właśnie zaczyna się sztuka nauczania. Odnośnie dzieci z ADHD, 
 warto też mieć na względzie, że ciężko jest im pracować
z dużą porcją informacji naraz. Zwłaszcza, jeśli materiał przekazuje się
w sposób statyczny, w formie wykładu lub tekstu.

źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz