Uczeń z ADHD i jego sposób
na radzenie sobie z emocjami
Zachowanie, jakie wykazuje uczeń z ADHD jest bardzo trudne
do kontrolowania i opanowywania.
Wynika to z tego, że dziecko zwyczajnie nie jest w stanie
poradzić sobie ze swoimi emocjami ani wyregulować ich.
Z tego właśnie powodu ujawniają się one często w najmniej odpowiednich momentach
i w najmniej właściwy sposób. Ten brak kontroli nad emocjami sprawia,
że wybuchają one nieraz bardzo intensywnie i w sposób niekontrolowany.
W oczach osób dorosłych wydaje się to czasem po prostu niedojrzałe.
Okazuje się jednak, że niedojrzałość w porównaniu z innymi uczniami
w
wieku dziecka z ADHD nie jest bezpośrednią przyczyną problemu.
Przynajmniej nie w znaczeniu, w jakim zazwyczaj ją pojmujemy.
Mamy przecież do czynienia z dziećmi, które z założenia są niedojrzałe
– taka jest ich rola.Nikt przecież nie rodzi się od razu dojrzały.
Usiłowanie uspokojenia
ucznia z ADHD poprzez kary to zupełnie bezsensowna czynność.
W niczym
nie pomoże. Trzeba pracować nad emocjami, a nie karać zachowanie,
które z
nich wynika. Zwłaszcza, że nie dzieje się to ze złośliwości.
Uczeń z ADHD - jak można mu pomóc?
Nie są w stanie znieść bycia w bezruchu i braku aktywności –
Uczeń z ADHD - jak można mu pomóc?
Nie są w stanie znieść bycia w bezruchu i braku aktywności –
nic w
tym z resztą dziwnego, żadne dziecko tego nie lubi.
Pamiętaj jednak, że choć dziecko z ADHD się rusza, wcale nie musi to oznaczać,
że nie jest skupione ani że nie uczy się właśnie czegoś ważnego.
Właśnie w ten sposób dzieci te nabywają wiedzy i nowych umiejętności,
nie są w stanie natomiast uczyć się biernie i na siedząco.
Nie należy
więc krzyczeć na dziecko ani go karcić tylko dlatego,
że w trakcie
lekcji patrzy w okno lub w jakiekolwiek inne miejsce.
My też przecież robimy tak niezliczoną liczbę razy i nic się nie
dzieje.
Po minucie lub dwóch znów się koncentrujemy i życie płynie
dalej.
To zupełnie naturalne i wspólne nam wszystkim zachowanie.
Skuteczne strategie
Skuteczne strategie
Dzieci z ADHD potrzebują całego mnóstwa pomocy i wsparcia.
Jeżeli im go nie zapewnimy, nie będą w stanie wykonać polecanych
przez nas zadań, ponieważ zwyczajnie nie będą wiedzieć, jak.
przez nas zadań, ponieważ zwyczajnie nie będą wiedzieć, jak.
Aby być im w stanie pomóc,
potrzebne nam będą cechy takie jak cierpliwość i spokój.
Musimy też starać
się mówić zwięźle, ponieważ zbyt dużo informacji
w jednej wypowiedzi
sprawia, że dzieci czują się zagubione.
Tutaj właśnie docieramy do kluczowego punktu.
Wiele razy zdarza się,
że dzieci z ADHD „odłączają się”,
ponieważ otrzymują zbyt wiele
informacji naraz.
Nie są w stanie tego przetworzyć, pojąć ani zrozumieć.
Bywa również na odwrót – niektóre dzieci bardzo szybko się nudzą,
ponieważ dajemy im zbyt mało informacji.
Musimy więc znaleźć złoty środek między tymi dwiema skrajnościami
– i
tutaj właśnie zaczyna się sztuka nauczania. Odnośnie dzieci z ADHD,
warto też mieć na względzie, że ciężko jest im pracować
z dużą porcją informacji naraz. Zwłaszcza, jeśli materiał przekazuje się
w sposób statyczny, w formie wykładu lub tekstu.
z dużą porcją informacji naraz. Zwłaszcza, jeśli materiał przekazuje się
w sposób statyczny, w formie wykładu lub tekstu.
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz