Dysortografia: przyczyny i
leczenie.
Dysortografia: jak
rozpoznać?
Przyczyny dysortografii
Jak leczyć dysortografię?
Dysortografia to specyficzne
zaburzenie, związane z pisaniem wyrazów z błędami ortograficznymi. I nie chodzi
o to, że osoba ze zdiagnozowaną dysortografią nie zna zasad poprawnej pisowni,
ale o to, że przez zakłócenia percepcji wzrokowej lub słuchowej zapisuje słowa
nieprawidłowo. Przeczytaj, jakie są przyczyny dysortografii i jak przebiega jej
leczenie.
Dysortografia ujawnia się
w dzieciństwie, gdy dziecko rozpoczyna naukę pisania. Na początku może mylić
wyrazy, które inaczej się wymawia, a inaczej pisze, np. śliwki (pisze się
"w", słychać "f"), chleb ("b" i "p"),
sad ("d" i "t"). Dziecko może też opuszczać niektóre
litery, czasem nawet całe sylaby albo łączyć przyimki z rzeczownikami np.
"wkinie", "wdomu". Trudność sprawiają też dziecku wyrazy, w
których litery wyglądają podobnie, m.in. a-o, p-b, ł-l, m-n, g-d oraz te, które
są zwierciadlanym odbiciem (b i d). Może mieć też problemy z zapisaniem słów, w
których występują głoski sz, rz, dz oraz popełniać klasyczne błędy
ortograficzne, czyli nieprawidłowo zapisywać wyrazy, w których występują: u-ó,
rz-ż, ch-h.
Nauczyciel szybciej
zorientuje się, że ma do czynienia z dysortografią, jeśli towarzyszy jej
jednocześnie dysgrafia czyli trudności z pisaniem i dysleksja, czyli problemy w
opanowaniu umiejętności czytania. Dzieci z tego typu zaburzeniami nie tylko
robią błędy ortograficzne w wyrazach, ale też ich pismo jest niekształtne, o
niepewnej linii. Często dłużej niż rówieśnicy literują słowa, nieprawidłowo
dzielą je na sylaby, popełniają błędy w zmiękczeniach, w wyrazach o podobnym
brzmieniu (np. g-k, z-s) lub "zjadają", czyli nie czytają końcówek
słów.
Co istotne, dysortografia
występuje u dzieci, których rozwój pod każdym innym względem jest prawidłowy.
Są one w stanie nauczyć się i przyswoić zasady pisowni, a mimo to popełniają
błędy ortograficzne.
Łatwiej stwierdzić
dysortografię u małych dzieci, rozpoczynających dopiero naukę niż u starszych
uczniów, bo w tym drugim wypadku może być ona wynikiem zaburzeń, ale też np.
wcześniejszych zaniedbań w nauce.
Opanowanie umiejętności
pisania wymaga odpowiedniego rozwoju funkcji wzrokowych i słuchowych,
prawidłowej motoryki małej (składa się na nią sprawność dłoni i palców) i dużej
(ogólna sprawność fizyczna), poprawnej mowy pod względem artykulacyjnym, zasobu
słownictwa adekwatnego do wieku.
Lekarze nie są zgodni co
do przyczyn powstawania dysortografii, ale część z nich jest zdania, że mogą za
nią odpowiadać wrodzone bądź nabyte mikrouszkodzenia ośrodkowego układu
nerwowego w życiu płodowym lub w trakcie porodu, jeśli np. doszło do
komplikacji okołoporodowych.
By stwierdzić, że dziecko
ma dysortografię trzeba przeprowadzić badanie diagnostyczne, najlepiej w
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Czasem uważa się, że
przyczyną dysortografii może być też dziedziczenie zaburzeń pisania. Po
potwierdzeniu diagnozy można rozpocząć leczenie, czyli pracę z dzieckiem, by
pomóc mu w opanowaniu pisania zgodnie z zasadami poprawnej pisowni.
Leczenie dysortografii
wymaga wysiłku zarówno ze strony dziecka, jego rodziców,
ale i nauczyciela. Na
pewno na naukę poprawnego pisania trzeba poświęcić więcej czasu, ale dodatkowe
ćwiczenia powinny być atrakcyjne dla dziecka, motywujące
do dalszej pracy, a
nie zniechęcające go do nauki. Najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów
(pedagoga, logopedy), którzy podpowiedzą jak najlepiej zdopingować dziecko, by
więcej ćwiczyło.
Czasem wystarczy
wprowadzić tzw. zabawy ortograficzne, w postaci wszelkiego rodzaju łamigłówek,
rebusów, zagadek, dzięki którym dziecko szybciej zapamięta pisownię wyrazów,
sprawiających mu największe trudności.
W opanowaniu
skomplikowanych ortograficznie słów może też pomóc uczenie dziecka odpowiednich
wierszyków lub piosenek. Najlepiej, żeby dodatkowa nauka sprawiała mu
przyjemność i kojarzyła się z dobrą zabawą. Starsze dziecko, które już w miarę
dobrze czyta, warto zachęcać do lektury książek, bo w ten sposób ma styczność z
różnymi wyrazami.
Jeśli dysortografia nie
wynika z zaburzeń percepcji wzroku, to dziecko podczas czytania zapamiętuje
poszczególne słowa i z czasem zaczyna pisać je prawidłowo. Najważniejsze, żeby
rodzice wykazali się cierpliwością w stosunku do dziecka z dysortografią, bo
walka z tym zaburzeniem to mozolna, codzienna praca, wymagająca czasu i chęci.
Na szczęście jednak przynosząca widoczne efekty. Nawet jeśli dysortografii nie
da się wyleczyć całkowicie, to na pewno można opanować pisownię tych wyrazów, w
których dziecko najczęściej popełnia błędy.
Źródło:
Dysortografia: przyczyny i
leczenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz