Każdy czas w rozwoju dziecka ma swoje typowe zachowania,
co oczywiście
nie znaczy, że wszystkie dzieci w tym samym wieku
zachowują się tak samo i przeżywają emocje w podobny sposób.
Można jednak wyróżnić w życiu dzieci okresy spokoju i harmonii,
które są poprzeplatane okresami żywiołowości i niepokoju.
zachowują się tak samo i przeżywają emocje w podobny sposób.
Można jednak wyróżnić w życiu dzieci okresy spokoju i harmonii,
które są poprzeplatane okresami żywiołowości i niepokoju.
Zachowania dzieci, które często są dla
rodziców sporym wyzwaniem,
mają swoje źródła w emocjach. Te z kolei
dzieci w różnym wieku
przeżywają nieco inaczej.
przeżywają nieco inaczej.
Okres wczesnoszkolny - to okres 6/7 - 10-12 roku życia
Jest to czas dużych zmian w życiu dziecka. Zaczyna ono funkcjonować w
nowym środowisku społecznym, ma codzienne obowiązki, pokonuje duże
trudności, musi sprostać większym wymaganiom. Osiąga przy tym odpowiedni
poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, który
wyznacza jego dojrzałość szkolną.
Nauka pobudza jego emocje związane z aktywnością poznawczą,
a sukcesy szkolne stają się przyczyną przeżyć uczuciowych.
Dziecko nawiązuje przy tymliczne więzi emocjonalne z rówieśnikami i nauczycielami.
Nauka pobudza jego emocje związane z aktywnością poznawczą,
a sukcesy szkolne stają się przyczyną przeżyć uczuciowych.
Dziecko nawiązuje przy tymliczne więzi emocjonalne z rówieśnikami i nauczycielami.
Dzieci w tym okresie życia są niezwykle aktywne i ruchliwe.
Jeśli w
procesie wychowawczym aktywność ta
jest dobrze zorganizowana, to dziecko przejawia pozytywny nastrój,
ma dobre samopoczucie i jest zrównoważone.
jest dobrze zorganizowana, to dziecko przejawia pozytywny nastrój,
ma dobre samopoczucie i jest zrównoważone.
Jeśli natomiast podejmowane są działania mające na celu
zahamowanie dziecięcej aktywności, wówczas u naszej pociechy
zaczyna dominować negatywne samopoczucie i zły nastrój.
zahamowanie dziecięcej aktywności, wówczas u naszej pociechy
zaczyna dominować negatywne samopoczucie i zły nastrój.
Dziecko często zachowuje się
wówczas w sposób nieakceptowany przez otoczenie,
co z kolei powoduje u
niego jeszcze większy wzrost negatywnych emocji.
Jest ono niezadowolone
samo z siebie, że nie spełnia społecznych oczekiwań.
W wieku wczesnoszkolnym dochodzi także
do pierwszego kryzysu autorytetu rodziców.
do pierwszego kryzysu autorytetu rodziców.
Pierwszym środowiskiem, które uczy dziecko zasad moralności
i współżycia społecznego jest jednak rodzina.
To z domu rodzinnego dziecko,
To z domu rodzinnego dziecko,
z reguły wynosi system przyjętych
wartości.
Poprzez kontakty z rodzicami i rodzeństwem dziecko uczy się
nawiązywać więzi emocjonalne. Poznaje zasady zachowania,
odpowiedzialność, obowiązkowość. Wie, co to szacunek do innych, do
pracy,
do wiedzy. Poprzez rodzinne oddziaływania zostaje dziecku
przekazana
kultura i tradycja oraz zaspokajane są podstawowe potrzeby
emocjonalne.
Ważne, aby rodzina stanęła na wysokości zadania. Kształtowanie
młodego człowieka
jest trudne i odpowiedzialne, a błędy ciężko naprawić.
Emocje to niezwykle subtelna i delikatna część osobowości dziecka,
które łatwo zranić, skrzywdzić lub wystraszyć. Dorośli powinni o tym
pamiętać.
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz