czwartek, 12 lipca 2018

Emocje dzieci.

Każdy czas w rozwoju dziecka ma swoje typowe zachowania, 
co oczywiście nie znaczy, że wszystkie dzieci w tym samym wieku
 zachowują się tak samo  i przeżywają emocje w podobny sposób.
Można jednak wyróżnić w życiu dzieci okresy spokoju i harmonii,
które są poprzeplatane okresami żywiołowości i niepokoju. 
Zachowania dzieci, które często są dla rodziców sporym wyzwaniem, 
mają swoje źródła w emocjach. Te z kolei dzieci w różnym wieku
przeżywają nieco inaczej. 

Okres wczesnoszkolny - to okres 6/7 - 10-12 roku życia 
 Jest to czas dużych zmian w życiu dziecka. Zaczyna ono funkcjonować w nowym środowisku społecznym, ma codzienne obowiązki, pokonuje duże trudności, musi sprostać większym wymaganiom. Osiąga przy tym odpowiedni poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, który wyznacza jego dojrzałość szkolną.
Nauka pobudza jego emocje związane z aktywnością poznawczą,
a sukcesy szkolne stają się przyczyną  przeżyć uczuciowych.
Dziecko nawiązuje przy tymliczne więzi emocjonalne z rówieśnikami i nauczycielami.
 Dzieci w tym okresie życia są niezwykle aktywne i ruchliwe. 
Jeśli w procesie wychowawczym aktywność ta
jest dobrze zorganizowana, to dziecko przejawia pozytywny nastrój,
 ma dobre samopoczucie i jest zrównoważone.
 Jeśli natomiast podejmowane są działania mające na celu
zahamowanie dziecięcej aktywności, wówczas u naszej pociechy
zaczyna dominować negatywne samopoczucie i zły nastrój. 
Dziecko często zachowuje się wówczas w sposób nieakceptowany przez otoczenie, 
co z kolei powoduje u niego jeszcze większy wzrost negatywnych emocji. 
Jest ono niezadowolone samo z siebie, że nie spełnia społecznych oczekiwań.

W wieku wczesnoszkolnym dochodzi także 
do pierwszego kryzysu autorytetu rodziców.

Pierwszym środowiskiem, które uczy dziecko zasad moralności 
i współżycia społecznego jest jednak rodzina.
 To z domu rodzinnego dziecko,
z reguły wynosi system przyjętych wartości. 
Poprzez kontakty z rodzicami i rodzeństwem dziecko uczy się 
nawiązywać więzi emocjonalne. Poznaje zasady zachowania, 
odpowiedzialność, obowiązkowość. Wie, co to szacunek do innych, do pracy, 
do wiedzy. Poprzez rodzinne oddziaływania zostaje dziecku przekazana 
kultura i tradycja oraz zaspokajane są podstawowe potrzeby emocjonalne.
Ważne, aby rodzina stanęła na wysokości zadania. Kształtowanie młodego człowieka 
jest trudne i odpowiedzialne, a błędy ciężko naprawić. 
Emocje to niezwykle subtelna i delikatna część osobowości dziecka,
 które łatwo zranić, skrzywdzić lub wystraszyć. Dorośli powinni o tym pamiętać.

źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz