Rozwój całego systemu
artykulacyjnego dziecka powinien zakończyć się
w wieku 6 lat.Rozwój mowy każdego dziecka przebiega jednak różnie.
w wieku 6 lat.Rozwój mowy każdego dziecka przebiega jednak różnie.
Dlaczego?
Zależy on bowiem od
czynników wewnętrznych,
na które nie ma się
wpływu i czynników zewnętrznych.
Na te pierwsze składają
się zarówno uwarunkowania genetyczne,
specyficzne cechy i
właściwości organizmu.
Dla właściwego
kształtowania i rozwoju mowy konieczne
jest
zatem prawidłowe
funkcjonowanie:
*aparatu artykulacyjnego
(wargi, język, podniebienie, policzki, uzębienie);
*aparatu fonacyjnego
(krtań, gardło, jama nosowa);
* oddechowego (płuca,
oskrzela, tchawica);
* ośrodkowego układu
nerwowego;
* narządu słuchu w tym
słuchu fonematycznego;
* odpowiedniego poziomu
rozwoju umysłowego i emocjonalnego;
* dobrego stanu fizycznego dziecka.
Związek zaburzeń mowy z
trudnościami w nauce
ma charakter dwustronny.
Z jednej strony
zaburzenia mowy przyczyniają się
do powstania trudności w
nauce,
z drugiej strony
przedłużające się niepowodzenia w nauce
powodują zaburzenia mowy, np. jąkanie.
Istniejące u dziecka zaburzenie
mowy może mieć
ujemny wpływ na jego
rozwój,
m.in. może niekorzystnie
wpływać na jego psychikę,
bowiem jeśli dziecko
wstydzi się swojej wady, może zacinać się
przed trudnymi dla niego
wyrazami, odczuwać lęk przed odpowiedzią.
Uczeń nieprawidłowo
mówiący najczęściej woli milczeć i udawać,
że jest nieprzygotowany
do zajęć,
niż demonstrować swoją
wadę wymowy.
W wyniku tego zdobywa
słabe stopnie i pogłębiają się
jego niepowodzenia w
szkole.
Warto przy tym dodać, iż
uczniowie,
którzy nie opanowali w
młodszych klasach
umiejętności czytania,
później czytają niechętnie.
W związku z tym w miarę
upływu lat nauki szkolnej możliwe jest
powstawanie coraz
większej różnicy w zasobie pojęciowym
między uczniami z wadami wymowy a ich
rówieśnikami,
ponieważ obniża się ich poziom rozwoju słowno
- pojęciowego.
Okres nauki w klasach początkowych jest
ostatnim etapem
usuwania i wyrównywania braków
i niedostatków w rozwoju
mowy dziecka.
Nieusunięte w porę wady
utrwalają się,
znajdując wyraz w
wypowiedziach słownych i pisemnych.
Dziecko przeważnie tak
pisze, jak mówi.
Nawyk wadliwego mówienia
i pisania stopniowo się utrwala.
Prawidłowy rozwój mowy
jest bardzo ważnym
warunkiem szkolnego
powodzenia dziecka
i zasługuje na specjalna uwagę szkoły i
rodziców.
Wpływ na trudności w nauce
Trudności szkolne
dziecka wynikające z zaburzeń mowy
dotyczą przede wszystkim
edukacji polonistycznej.
Dziecko źle mówiące
najczęściej pisze z błędami, słabo czyta,
przejawia zahamowania w
swobodnym wypowiadaniu się.
Ujawniają się one
również na lekcjach innych przedmiotów,
które w szerszym
zakresie wymagają wypowiedzi ustnych.
Uczeń, który źle wymawia
poszczególne dźwięki,
ma zmniejszone
możliwości wykazania swojej wiedzy
podczas wypowiedzi w
szkole. Kiedy wymaga się od niego
wykonania prac pisemnych
lub udzielenia bardziej złożonych
pod względem językowym
wypowiedzi ustnych,
natrafia na spore
trudności. Ich stopień zależy od tego,
jakie są przyczyny niepoprawnej wymowy.
Jeżeli są nimi np.wady
zgryzu,
nieprawidłowości w
budowie języka czy rozszczep podniebienia,
to nie będzie to miało wpływu na umiejętność
pisania.
Jeśli natomiast wadliwa
wymowa jest wynikiem uszkodzenia
lub niedokształcenia struktur odpowiedzialnych
za funkcje
percepcyjno–motoryczne,
pojawiają się problemy z
pisaniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz