Rodzicom, którzy zaczynają u swojego dziecka obserwować niepokojące
zachowania,
bardzo trudno jest przyjąć do wiadomości fakt, że ich
dziecko ma poważne problemy.
To naturalne, że każdy rodzic ma jakieś
oczekiwania, plany, wizje przyszłości.
Pogodzenie się z tym, że jego
dziecko nie jest takie, jak oczekiwał,
bywa bardzo trudne. Problem w tym, że im później zostanie postawiona diagnoza,
bywa bardzo trudne. Problem w tym, że im później zostanie postawiona diagnoza,
tym trudniej przychodzą
efekty terapii. A terapia jest trudna z kilku względów.
Zespół
Aspergera jest częścią szerszego spektrum zaburzeń,
a jego objawy mogą
mieć różny poziom nasilenia.
U każdego dziecka poszczególne objawy mogą
występować
w różnym stopniu natężenia. Ponadto,
rozpoznanie Zespołu Aspergera
przez specjalistę (psychologa, neurologa)
oznacza, że ten
na podstawie listy objawów ocenia, czy dziecko
odpowiada
opisowi tego zaburzenia. Nie istnieje żaden test biologiczny,
który
pozwoliłby ustalić, czy ktoś jest dotknięty Zespołem Aspergera, czy nie.
Rodzi się dziecko. Najpiękniejsza istota na
świecie. Mamy plany, marzenia…
Niestety przychodzi czas, kiedy zaczynamy
dostrzegać różnice
między naszym skarbem, a innymi dziećmi.
Czasami tylko my to dostrzegamy.
między naszym skarbem, a innymi dziećmi.
Czasami tylko my to dostrzegamy.
Wszyscy przekonują nas, że przesadzamy. Od
pierwszego nietypowego zachowania
do diagnozy często mijają miesiące, a
nawet lata.
Ten czas to chwile zwątpienia, zniechęcenia, rozpaczy i
ogromnej samotności.
Diagnoza autyzmu czy zespołu Aspergera czasami
załamuje,
innym razem przynosi ulgę („nie oszalałam, że coś się dzieje z
moim dzieckiem”),
najczęściej jednak zmusza nas do działania.
Trudności wychowawcze z takim dzieckiem mają przyczynę
w jego zaburzonym
funkcjonowaniu. W reagowaniu na trudne zachowania
trzeba nieustająco
pamiętać o problemach zaburzonej integracji sensorycznej,
upośledzone
interakcje społeczne, kłopoty z porozumiewaniem się, komunikacją,
bardzo
szczególne zainteresowania, natręctwa, powtarzające się rytuały,
schematyczne zachowanie się, brak elastyczności. Bardzo potrzebują
miłości,
cierpliwości i akceptacji, Wtedy są szczęśliwe i rozkwitają.
Codzienność dziecka z Zespołem Aspergera, to poruszanie się w świecie,
którego absolutnie nie rozumie. Mimo używania bardzo bogatego
słownictwa,
trudno im wyrazić swoje potrzeby. Przedszkolak będzie żądał
na śniadanie
„cytrusów i protein”, ale nie będzie
umiał rozmawiać z rówieśnikami.
Wyłączy się z rozmowy, w
środku zajęć usiądzie wśród dzieci
i będzie bawił się samochodzikami, a
właściwie pochłonie go
obserwacja kręcących się kółek. Podejmowanie
działań zapobiegających
społecznej izolacji będzie jednym z kluczowych
działań rodziców i nauczycieli.
Nie wystarczy jednak zaprosić do domu
kolegów. Zwykle dziecko z ZA cieszy się
na przyjście kolegów, planuje
zabawy, ale potem skoncentruje się na swojej pasji
(np. układa figurki
dinozaurów, cały czas opowiadając o nich uczonym językiem),
zupełnie nie
zauważy znużenia kolegów, a nawet ich wyjścia.
Zaproszony do domu
rówieśników będzie kurczowo trzymał się ręki opiekuna,
nie weźmie
udziału w żadnej zabawie.
Po powrocie do domu godzinami
będzie opowiadać o wizycie,
o dzieciach, o torcie i
innych atrakcjach.
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz