sobota, 1 września 2018

Jak zorganizować pokój dla dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych /autyzm,Zespół Aspergera/.

Jak urządzić pokój dla dziecka? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Oczywiście, dla rodziców i opiekunów dzieci z autyzmem byłoby wspaniale,
gdyby mieli do dyspozycji nieograniczony budżet oraz architekta wnętrz, 
który mógłby pomóc w tym trudnym temacie. 
Rodzice mogą jednak sami stworzyć niepowtarzalną przestrzeń dla swojego dziecka.
W przypadku, gdy dziecko jest zdrowe urządzamy pokój trochę „po naszemu”, 
spełniając swoje marzenia z dzieciństwa – bo tak nam się podoba, 
bo koleżanka urządziła tak samo.Stawiamy bardziej na to, 
żeby pokój wyglądał jak małe królestwo księcia/księżniczki, 
takie podejście jest całkowicie zrozumiałe.
Kiedy jednak nasze dziecko ma zdiagnozowane autyzm/Zespół Aspergera,
 a przecież nie od urodzenia wiemy, że ma, ale od urodzenia staramy się 
stworzyć dla niego „królestwo” w jego pokoju, warto jest pomyśleć 
o urządzeniu i przystosowaniu tego pomieszczenia w trochę inny sposób. 
Nie oznacza to, że będzie to brzydki pokój, którym nie będziemy się mogli pochwalić 
przed rodziną i znajomymi.

 Autystyczne dzieci mają problemy z przetwarzaniem sensorycznym. 
Otaczającą rzeczywistość odbierają jako chaos atakujący nadmiarem bodźców, 
których nie potrafią znieść. Dla wielu z nich jedyną reakcją na kontakt z otoczeniem jest krzyk, agresja i strach. Urządzając pokój dla dziecka z autyzmem 
musimy spróbować wejść w jego świat i zrozumieć mechanizmy kierujące
 jego zachowaniem w taki, a nie inny sposób.Wszystkie dzieci czują się bezpiecznie 
w miejscach im  znanych, bliskich i przewidywalnych. Przestrzeń, w której przebywają, 
powinna być przede wszystkim uporządkowana i bezpieczna. 
Aby zredukować niepokój dziecka, stwórzmy obrazkowy plan dnia, 
aby maluch wiedział,co go czeka, co nastąpi później. 
Często się do niego odwołujmy i wspólnie planujmy zmiany w jego schemacie. 
Obrazkowy harmonogram dnia, wykonywanych czynności, 
wpłynie w pozytywny sposób na życie wszystkich mieszkańców domu.

Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych mają silne więzi z przedmiotami,
 które w moim subiektywnym odczuciu to zwykłe śmieci. 
Warto opracować system segregacji.
Podczas sprzątania pokoju pojawiały się 3 worki. 
Pierwszy na śmieci i na rzeczy popsute nie do naprawienia, 
drugi na przedmioty do oddania, 
trzeci na rzeczy popsute do naprawy i te których nie chcemy wyrzucać, 
ale już nie są potrzebne. 
Rzeczy z trzeciego worka przekładamy do pudełka z opisem ,,poczekalnia".
Dzieci lubią proste zasady. Sprzątanie staje się mniej skomplikowane, 
kiedy wiadomo co zrobić z każdym przedmiotem i jak go klasyfikować. 
Niestety z moimi synami trzeba było być podczas segregowania
 i nie pozwalać na ,,pożegnania” polegające na ostatnim bawieniu się 
każdą segregowaną rzeczą. Zarówno młodszy jak i starszy syn nie mieli 
 kompletnie poczucia upływającego czasu i moja ingerencja była niezbędna.
Dzień sprzątania trzeba dokładnie zaplanować i zapisać w kalendarzu. 
Trzeba opowiedzieć co będziemy robić i dlaczego. 
To pozwoli oswoić się z niecodzienną sytuacją i nie będzie wiązało się z buntem. 
Albo bunt i sprzeciw będzie szybko zdławiony,
bo powołamy się na zapisane w kalendarzu ustalenia.

 Kiedy dziecko z zespołem Aspergera jest samo, szczególnie w swoim pokoju, 
wówczas zmniejsza się jego nadwrażliwość na pewne doświadczenia sensoryczne, 
ponieważ otoczenie jest dość ciche, zwłaszcza w porównaniu 
z podwórkiem czy salą lekcyjną. 
Dzieci z ZA bywają też wrażliwe na zmiany i niepokoją się, 
jeśli rzeczy nie znajdują się tam, gdzie były lub powinny być.
 Meble i inne przedmioty w pokoju stanowią znajomy układ,
 a członkowie rodziny nauczyli się już, że nie należy ich ruszać. 
Pokój dziecka to święte miejsce, w którym znajduje ono schronienie.

źródło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz